A modern járművek több milliónyi adatot gyűjtenek össze, amire a vállalatok, a biztosítótársaságok és a hatóságok is nagyon szívesen rátennék a kezüket. A német szövetségi kormány adatmegbízottat tervez kinevezni a helyzet kezelésére – az intézkedést a gyártók máris bírálják.
A szövetségi kormány arra vonatkozó terve, hogy a gépjárműadatok kezelésére megbízottat nevezzen ki, a gyártók ellenállásába ütközik. Az újonnan felállt koalíciós kormány (Szociáldemokraták, Liberálisok, Zöldek) azt szeretné, ha egy vagyonkezelő garantálná az autótulajdonosok szuverenitását a járműveik által generált rengeteg adat felett. A Német Autóipari Szövetség (VDA) viszont attól tart, hogy a megbízotti koncepció további bürokráciához és visszaélésekhez vezetne: „A VDA elutasítja az úgynevezett megbízotti modellt az adattovábbításra, mivel véleményünk szerint számos hátrányt hordoz magában” – nyilatkozta Joachim Damasky, a VDA ügyvezető igazgatója.
A vita számos érdekellentétet és nyitott kérdést érint az autójavítástól az új üzleti modellek kidolgozásáig. Ezek közé tartozik a gépjárműadatok hozzáférhetősége a balesetek kivizsgálásához, valamint az a kérdés, hogy az autógyártók és a beszállítók a jövőben kénytelenek lesznek-e megosztani szoftverfejlesztéseik eredményeit harmadik féllel. Az SPD, a Zöldek és az FDP koalíciós megállapodása kimondja: „A gépjárműadatok versenysemleges felhasználása érdekében olyan vagyonkezelői modellre törekszünk, amely megfelelően figyelembe veszi a felhasználók, a magánszolgáltatók és az állami szervek hozzáférési igényeit, valamint az érintett vállalatok és fejlesztők érdekeit”. A tervek részletei még nem ismertek.
A biztosítók is hozzáférést akarnak
A gépjárműadat-megbízottról évek óta folynak a viták, amelyeket nagyrészt az Allianz, Németország legnagyobb biztosítója kezdeményezett. Az Allianz és a biztosítási szektor a károk és balesetek utáni akadálytalan adathozzáférés miatt aggódik: „Fontos, hogy ne piaci szereplő legyen” – fejti ki aggályait Christoph Lauterwasser, az Allianz Technológiai Központ (AZT) vezetője a tervezett vagyonkezelőről. „Ha például balesetek tisztázásáról vagy termékfelelősségről van szó, az adatok megbízottja nem lehet sem biztosító, sem autógyártó, sem más, ezekben a kérdésekben aktívan érintett személy, hanem csakis egy semleges szerv.” A GDV biztosítási szövetség elvben a gépjárműadatokhoz való hozzáférési jogot szorgalmazza a tagvállalatai számára, de nem kötelezte el magát egy konkrét modell mellett. „A hálózatba kapcsolt autókból származó adatok nem a gyártók, hanem a tulajdonosok kezében vannak. Az, hogy az adatokhoz való versenysemleges hozzáférés vagyonkezelői modellen keresztül vagy más módon történik, másodlagos jelentőségű” – mondja Asmussen, a GDV vezérigazgatója.
A gyártók ellenjavaslata
Az autóipar elvileg készen áll a járműben keletkező adatok megosztására – állítja a már idézett Damasky, a VDA ügyvezető igazgatója. „Szeretnénk a járműadatokat harmadik fél számára hozzáférhetővé tenni, de biztosítani akarjuk, hogy azokat ne lehessen manipulálni az átvitel során.” A gyártók ellenjavaslata Damasky szerint arra irányul, hogy az autóadatokat az ipar gondjaira bízzák, és létrehoznának egy ún. ’bizalmi központot’, azaz egy olyan intézményt, amely tanúsíthatná az adatok minőségét. A gyártók szempontjából a járműtulajdonosoknak beleegyezésüket kell adniuk a járműadatok külső felhasználásához.
Ki kap hozzáférést?
„Úgy véljük, hogy a vagyonkezelői modell felhígítja az adatmegosztást, és nem felhasználóbarát. Ezért mi az egyablakos lekérdezést támogatjuk, a járműgyártók backendjein keresztül” – magyarázza a VDA tisztviselője. (Az informatikai nyelvben a backend a számítógépes rendszer azon részeit jelenti, amelyek a felhasználók számára láthatatlanok, azaz a szerver számítógépeket és egyéb infrastruktúrát. – a Szerk.) Damasky a célhoz kötött adatkiadás mellett tör lándzsát. A gyártók szempontjából ez azt jelenti, hogy nem minden érdekelt fél kapna korlátlan hozzáférést az autók adataihoz. A Szövetség más véleményen van: „a független harmadik feleknek is lehetőséget kell biztosítani a szolgáltatások nyújtására, anélkül, hogy a járműgyártó kapuőrként lépne fel” – mondja az AZT igazgatója, Lauterwasser.
A vezetési stílusra vonatkozó következtetések
A modern, hálózatba kapcsolt autók számos olyan adatot gyűjtenek, amelyekből következtetéseket lehet levonni a használati profilra, a használat intenzitására, a vezetők létszámára vagy akár a vezetési stílusukra vonatkozóan – jegyzi meg az ADAC. Az autóklub problémának tartja, hogy az autót vezető ügyfél nem tudja, hogy pontosan milyen járműadatokat tárolnak. Ezért az ADAC műszaki elnöke, Kasten Schulze azt követeli, hogy: „A járművezetőknek maguknak kell tudni kiválasztani és törölni a szolgáltatókat és az adatalapú szolgáltatásokat. Konkrétan ez azt jelenti, hogy az Európai Bizottságnak jogalkotási javaslatot kell előterjesztenie a járműadatokhoz történő, a gyártótól független, szabad és biztonságos hozzáférésről.”