milliárd tonna homok szükséges, mely a világ egy év teljes homok felhasználási mennyiségével egyezik
Az úgynevezett észak-európai védőgát (NEED) javaslat minden eddiginél nagyobb gátrendszer építését javasolja a La Manche-csatornán Franciaország és Anglia, valamint Skócia és Norvégia között, összesen 395 mérföld távolságban. A betongátak építéséhez 51 milliárd tonna homok szükséges, mely a világ egy év teljes homok felhasználási mennyiségével egyezik.
A becslések szerint a 395 mérföld hosszú gátak megépítése 508 milliárd euróba kerülne, amely ennek ellenére költséghatékony módszernek tűnik az észak-európai part menti közösségekben élő 25 millió ember védelmére, akiket az emelkedő tengerszint leginkább fenyeget. A gátak hatékonyabbak lennének, mint az egyes országok egyedi tervezetei, melyek például az emberek otthonukból való kiszorításához vezetnek, valamint a kulturális örökség elvesztését eredményezik, ráadásul amellett, hogy előre nem látható költségekkel járnának, nemzeti és nemzetközi társadalmi-politikai instabilitást is előidéznének.
A jelenlegi éghajlatváltozási modellek szerint a tengerszint emelkedése bár évszázadok óta tart, az 1880-as ipari forradalom óta konkrétan 21 centiméterrel emelkedett és egyes előrejelzések szerint 2100-ig a tengerszint növekedése elérheti a két métert, ami példátlan fenyegetést jelentene a társadalom számára. „Amellett, hogy lehetséges megoldás, egy ilyen szélsőséges gát tervezése főként figyelmeztetés, ami felfedi a fejünk fölött tornyosuló probléma hihetetlen mértékét” – mondta a jelentés készítője, Sjoerd Groeskamp, a Holland Királyi Tengerkutatási Intézet kutatója.
A NEED-ben javasolt két gát közül a leghosszabb a 295 mérföldre húzódik Norvégiában Bergen és Skócia északi csúcsa között, az Orkney és a Shetland-szigeteken keresztül; míg a gát másik része 100 mérföld távolságra fekszik a tengertől a franciaországi Brest és Anglia délnyugati része között. Ezen mérettel a világ legnagyobb gátja lenne. (Jelenleg a világ legnagyobb gátja a Dél-Korea Saemangeum Seawall, amely több mint 30 mérföld hosszú, és 36 méter mélységbe süllyed – A szerk.)
A hosszúság mellett számottevő a mélység is: Skócia és Norvégia között a tenger átlagosan 127 méter mély, bár a norvég árokban 321 méterre zuhan. Anglia és Franciaország között átlagosan 85 méter mély, maximális mélysége 121 méter. „Ha a NEED megépül, az egyik legnagyobb mélyépítési kihívás lesz, amellyel valaha szembesültek a mérnökök” – írja a jelentés. Ugyanakkor a tervek kivitelezése megvalósítható, elég, ha azokra a rögzített olajfúróberendezésekre gondolunk, melyet 500 méter mélységben építettek mérnökök. „A gát egyetlen alternatívája az lenne, ha megakadályoznánk a tengerszint további emelkedését, ám ez csak az éghajlatváltozás enyhítésére irányuló erőfeszítések azonnali végrehajtásával érhető el, például a halmozott CO2-kibocsátás csökkentése révén” – fejtette ki a jelentést készítő kutató.
Forrás: nioz.nl