A kutatók szerint az új akku áttörést jelent; messze meghaladja a lítium-ion akkumulátorok képességeit. Az Amerikai Űrkutatási Hivatal a szilárdtestekkel kapcsolatos vizsgálatokat követően ért el áttörést: az új akkumulátorok több energiát tárolnak és könnyebbek, mint a szabvány ipari lítium-ion akkumulátorok.
A szilárdtest-akkumulátorok stresszes környezetben is jobban teljesítenek, mivel kevésbé hajlamosak a túlmelegedésre, a tűzre és az idő múlásával bekövetkező töltésvesztésre, azonban jellemzően nem képesek ugyanolyan sebességgel energiát leadni, mint a Li-ion akkumulátorok. Ez eddig alkalmatlanná tette őket a nagy elektronikai berendezések, például az elektromos járművek energiaellátására, mivel ott olyan akkumulátorokra van szükség, amelyek képesek az energiát gyorsan leadni. Ezt a problémát oldották meg a NASA szilárdtest-architektúrás akkumulátorok a fokozott újratölthetőségért és biztonságért (Solid-state Architecture Batteries for Enhanced Rechargeability and Safety, SABERS) egységének kutatói, akik az akkumulátorok kisütési sebességét tízszeresére tudták növelni olyan innovatív anyagok felhasználásával, amelyeket eddig még nem használtak akkumulátorokban.
Az újszerű, függőlegesen egymásra épülő kialakítás lehetővé tette a SABERS kutatói számára, hogy olyan szilárdtest-akkumulátort hozzanak létre, amely kilogrammonként 500 wattóra kapacitással képes ellátni a tárgyakat – ami nagyjából kétszerese egy elektromos autó igényének.
„A lehetőségek hihetetlenek” – nyilatkozta Rocco Viggiano, a SABERS vezető kutatója a NASA clevelandi Glenn Kutatóközpontjában. „Kezdjük megközelíteni az akkumulátor-kutatásnak azt az új határát, amely sokkal többre képes, mint a lítium-ion akkumulátorok… Ez a kialakítás nem csak az akkumulátor súlyának 30-40 százalékát teszi feleslegessé, hanem lehetővé teszi, hogy megduplázzuk vagy akár megháromszorozzuk a tárolható energiát, ami messze meghaladja a korszerűnek tartott lítium-ion akkumulátorok képességeit” – tette hozzá.
Az új akkumulátor máris felkeltette a kormányzat, az ipar és a tudományos élet érdeklődését, és a SABERS kutatói több szervezettel is partnerségre léptek a technológia további fejlesztése érdekében. A végső cél az, hogy az akkumulátor úttörő szerepet töltsön be a fenntartható repülés új korszakában, amely megszünteti a repülőgépek szén-dioxid- és zajkibocsátását. A NASA már jelentős előrelépést tett ezen a területen a Maxwell kódnevű kísérleti X-57-es repülőgépe révén, amely az üzemanyaggal működő légcsavarokat teljesen elektromos meghajtással helyettesíti.
Forrás: https://www.independent.co.uk/tech/nasa-battery-electric-planes-b2199312.html