-1° C
Ma 2025. február 15., szombat, Kolos és Georgina napja van.
-1° C
Ma 2025. február 15., szombat, Kolos és Georgina napja van.

Bejelentkezés

e-Mérnök Rendszer


* Elfelejtett jelszó
Emlékezzen rám


Letöltés
MMK Középtávú stratégia
2021-2025


Főoldal 5 kitekintő 5 Aláírták a dél-erdélyi autópálya hiányzó szakaszának megépítési szerződését Temesváron

Aláírták a dél-erdélyi autópálya hiányzó szakaszának megépítési szerződését Temesváron

okt 14, 2022 | kitekintő

Aláírták az A1-es dél-erdélyi autópálya hiányzó szakaszának tervezési és kivitelezési szerződését a romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság (CNAIR) és az UMB Kft. által vezetett román konzorcium képviselői október 14-én Temesváron. Az aláírási ceremónián részt vett Sorin Grindeanu szállításügyi miniszter, aki aláírta az útépítés finanszírozási szerződését.

 

A hegyek között haladó 9,13 kilométeres Mardzsina (Margina) – Holgya (Holdea) pályaszakaszt – amely egy két kilométeres alagutat is magába foglal – a konzorcium áfa nélkül 1,826 milliárd lejért (159,77 milliárd forint) építi meg. A cégcsoportnak a tervezést 11 hónap alatt, a kivitelezést pedig 34 hónap alatt kell elvégeznie – közölte honlapján a CNAIR. Ha betartja a szerződésben vállalt határidőket, 2026 augusztusában válik folytonossá az autópálya Temesvár és Déva között. Mardzsina és Holgya között jelenleg a pálya nyomvonala mellett kanyargó DN68A országúton halad a forgalom. 

Sorin Grindeanu a minisztérium Facebook oldalán élőben közvetített aláírási ceremónián és sajtótájékoztatón elmondta: az UMB a román kormány legmegbízhatóbb partnere az autópálya-építésekben. Eddig valamennyi esetben időben teljesítette a vállalt feladatokat. 

Újságírói kérdésre azt is megjegyezte, hogy Románia az egyedüli EU-tagállam, amelyben a kormánynak gondja volt rá, hogy a nagyberuházások ne akadjanak el az égbe szökő energia- és építőanyagárak miatt. A kormány vállalta, hogy a szerződésben rögzített összeget kipótolja az árnövekedések összegével.

A dél-erdélyi A1-es autópályából a magyar-román államhatártól Nagyszebenig csupán a Mardzsina és Holgya közötti kilenc kilométeres szakasz nem épült meg. A problémás hegyi szakasznak 2016-ra kellett volna elkészülnie, de a román állam felbontotta a szerződést az olasz építővel, amely 2013-ban nyerte el a munkát. Az útépítést hosszú ideig a környezetvédelmi engedély hiánya késleltette. A tervezés kezdeti szakaszában ugyanis nem voltak tekintettel arra az EU-s követelményre, hogy a hegyes, erdős szakaszon biztosítani kell az átjárását a vadállatok számára a pálya két oldala között. Ennek a követelménynek végül azzal sikerült érvényt szerezni, hogy az út egy részét alagútba vezették. (MTi)

fókusz

Egymillió fajt fenyeget a kihalás veszélye

A klímaváltozás a jég visszahúzódása, illetve a gleccserek fogyatkozása révén is szembetűnő – szögezte le a geológus szakma véleményére hivatkozva Áder János volt államfő, a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány kuratóriumi elnöke Kék bolygó című podcastjának december...

história

Decemberi mérnök-kalauz

Technikatörténeti érdekességek, programok, műszaki- és mérnöki évfordulók 2024 decemberében.   Mérnök-kamarai szakmai továbbképzések Az év utolsó napjához közeledve a kötelező szakmai továbbképzések teljesíthetősége érdekében a Magyar Mérnöki Kamara egyes szakmai...

digitális mérnök újság


Mérnökigazolvány
Kamarai kedvezmények


Keresés

Melyik kategórián belül szeretne keresni?(Kötelező)