Életbe lépett július 6-án az az európai uniós rendelet, amely a közúti közlekedésbiztonság javítása érdekében kötelezővé teszi különböző vezetéstámogató rendszerek használatát, és létrehozza az automatizált és teljesen önvezető járművek Európai Unión belüli jóváhagyásának jogi keretét – közölte az Európai Bizottság július 6-án.
A brüsszeli közlemény kiemelte: az új, fejlett, kötelező biztonsági elemek használata hozzájárulhat a járművek biztonságának növeléséhez, és csökkenteni fogja a balesetek számát. A járművezetőt segítő új biztonsági elemek között szerepel, hogy valamennyi közúti jármű esetében intelligens sebességszabályozót, tolatóradart és eseményadat-rögzítőt kell beszerelni. Olyan eszközöket kell alkalmazni, amelyek figyelmeztetnek a járművezető fáradására vagy figyelmének lankadására. A személygépkocsikat és a kisteherautókat sávtartó és automatizált fékezési rendszerekkel kell ellátni.
Az autóbuszok és a tehergépkocsik esetében a lehetséges holtterek jobb felismerését segítő technológiákat is kell alkalmazni, beépített programnak kell ellenőriznie az abroncsnyomást, valamint olyan rendszerek beépítése szükséges, amelyek figyelmeztetnek a gyalogosokkal vagy kerékpárosokkal ütközés megelőzésére. A szabályok az új járműtípusokra július 6-tól, 2024. július 7-től pedig valamennyi új járműre vonatkoznak.
A rendelet arról is gondoskodik, hogy a szabályok lehetővé tegyék az autonóm és önvezető járművek biztonságos bevezetését az Európai Unióban. Az általános járműbiztonságról szóló rendelet alapján az Európai Bizottság idén nyárra tervezi az automatizált és összekapcsolt járművekre vonatkozó műszaki szabályok elfogadását – jelezték. A közlemény szerint a rendelet kitér majd az autópályákon alkalmazott automatizált vezetésre, valamint a teljesen autonóm járművekre, például a városi ingajáratokra vagy robottaxikra.
Az uniós testület kiemelte: ezek lesznek az első ilyen jellegű nemzetközi szabályok. Bevezetésükkel mindenre kiterjedően értékelhető lesz a teljesen automatizált járművek biztonságossága és a technológia fejlettsége még az uniós piacon történő forgalomba hozatalt megelőzően. Meghatározzák majd a tesztelési eljárásokat, a kiberbiztonsági követelményeket, az adatrögzítési szabályokat, továbbá a biztonsági teljesítmény nyomon követésére és az események bejelentésére vonatkozó, az autonóm járművek gyártóira háruló kötelezettségeket – tették hozzá. (MTI)