A Weichai Power olyan dízelmotort mutatott be, amely a hatékonyság tekintetében csaknem 25 %-kal múlja felül a versenytársakat.
A szakértők világszerte megpróbálják az utolsó tized százaléknyi hatékonyságot is kipréselni a hagyományos belsőégésű motorokból. A benzinmotorok esetében ez jelenleg körülbelül 37%, a dízelmotorok esetében 43% körüli. Így szinte mesének tűnik, hogy egy új kínai dízel teherautó-motor majdnem 25%-os hatékonyságnövekedést ígér. A cég, amely közzétette az eredményt, nem akárki, a Weichai Power, a hajtásrendszerek vezető kínai beszállítója, különösen a haszongépjárművek piacán erősek. Több mint 27 milliárd eurós forgalmával (2023) a csoport a 25 legnagyobb kínai multinacionális vállalat közé tartozik. És ami a lényeg: médiajelentések szerint a gyártó által megadott 53,09%-os hatékonyságot többek között a TÜV Süd North Asia is megerősítette. Tehát mégsem mese, és talán mégsem kifutó modell a dízelmotor.
A dízelmotorok hatékonyságának növelése négy fő szempont optimalizálásával
A Weichai Power szerint a figyelemre méltó hatékonyságnövekedést a négy fő faktor – az égés, a levegő, az üzemanyag és a súrlódás – célzott optimalizálásával érték el. A Weichai azonban egyelőre nem árult el pontosabb részleteket az új hajtáslökettérfogatról és teljesítményről. Csak Kínában az 53%-os termikus hatásfokkal rendelkező dízelmotorok évente mintegy 31 millió tonna üzemanyagot takaríthatnak meg, és 97 millió tonnával csökkenthetik a szén-dioxid-kibocsátást. Egy kis számítási példa: ha feltételezzük, hogy Németországban egy nehéz tehergépjármű 250 000 km/év utat tesz meg, akkor egy ilyen jármű magasabb hatásfoka évente mintegy 12 000 liter gázolajat takaríthat meg. A jelenlegi gázolajár mellett ez körülbelül 20 400 eurót jelentene. Ezenkívül teherautónként évente mintegy 31,8 tonna CO2-t lehetne megspórolni.
A megtakarítások ellenére a dízelmotor nem klímasemleges
A jelentős megtakarítások ellenére a hagyományos fosszilis tüzelőanyagokkal működő dízelmotorok sajnos még mindig nem klímasemlegesek. A Weichai Power eredménye azonban megmutatja, hogy még sok minden lehetséges a belsőégésű motorok fejlesztése terén. Az üzemanyag-megtakarítás és a károsanyag-kibocsátás csökkentésének lehetősége új megvilágításba helyezheti ezt a hajtásrendszert. Azt még korai megjósolni, hogy ez a technológiai áttörés milyen hatással lesz az egész autóiparra és az alternatív hajtástechnológiák fejlesztésére.
Forrás: https://www.vdi-nachrichten.com/technik/automobil/weltrekord-dieselmotor-mit-ueber-53-wirkungsgrad/
Kép: Weichai