-0° C
Ma 2024. december 26., csütörtök, István napja van.
-0° C
Ma 2024. december 26., csütörtök, István napja van.

Bejelentkezés

e-Mérnök Rendszer


* Elfelejtett jelszó
Emlékezzen rám


Letöltés
MMK Középtávú stratégia
2021-2025


Főoldal 5 országjáró 5 Újjáéledő rakpart: a kivitelezéshez szükséges EU-s forrásra pályázott a BKK

Újjáéledő rakpart: a kivitelezéshez szükséges EU-s forrásra pályázott a BKK

okt 11, 2024 | országjáró

Nyáron elkészültek a tervek, most pedig újabb fontos lépést tett a BKK azért, hogy szebb és élhetőbb Duna-partja legyen Budapestnek. A társaság benyújtotta pályázatait az Id. Antall József rakpart és az Erzsébet híd alatti terület átépítésére. A kivitelezés mindkét esetben – a pályázatok kedvező elbírálása esetén – európai uniós forrásból valósulhat meg. A tervezett fejlesztések eredményeképpen a mostaninál zöldebb, gyalogos- és kerékpárosbarát rakpartszakaszok jönnek létre, ahol a fővárosiak és az idelátogatók Budapest egyik legszebb, világhírű panorámával büszkélkedő területét vehetik birtokukba.

 

Megújul a pesti Duna-part. A Fővárosi Önkormányzat törekvéseihez kapcsolódva zöldebbé és rendezettebbé válik a pesti rakpartszakasz: összefüggő gyalogossétány és kerékpározási lehetőség jön létre, felszabadulnak a lépcsős partok, valamint bővülnek a pihenés lehetőségei. A BKK megbízásából a nyáron elkészültek a Pesti alsó rakpart teljes körű átépítésének engedélyezési tervei, amelyek az Európai Unió TOP Plusz-4.1.3-23 Komplex klímaadaptációs és közterület-megújítási programjának finanszírozásával valósulhatnak meg. Az Id. Antall József rakpart és az Erzsébet híd alatti terület fejlesztésére a feltételeknek megfelelően két pályázatot nyújtott be a BKK. Kedvező elbírálása, majd a szükséges európai uniós forrás rendelkezésre állása esetén várhatóan a jövő nyáron indulhatnak a kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárások.

(https://budapest.hu/hirek/2024/07/27/legyen-a-rakpart-mindenkie-elkeszultek-a-pesti-also-rakpart-fejlesztesenek-engedelyezesi-tervei)

A tervezési folyamat célja volt, hogy Budapest egyik kiemelkedő jelentőségű közterülete zöld, élhető és a világörökségi környezethez méltó módon, a szakmai és civil szervezetek véleményét is figyelembe véve újuljon meg. A projekt egyik fontos eleme a társadalmi egyeztetés: az elmúlt években a városvezetőség és a BKK számos kérdőívet juttatott el a lakossághoz, hogy megismerje igényeit és javaslatait. A tervezett rakpart három szakaszra osztható: az északi ligetes-parkos, a középső nyüzsgő-vendéglátó, illetve a déli nagyvárosias korzóra. A tervek készítésekor fontos szempont volt, hogy a rakpartszakasz árvízveszélyes terület, ezt legutóbb szeptember közepén a fővárosiak is megtapasztalhatták, amikor az elmúlt évtized legnagyobb árvize idején szükségszerű volt a lezárása. A BKK a tervezéskor olyan kialakítást, zöldítést, valamint köztéri elemek elhelyezését tartotta helyénvalónak, amelyek egy újabb árvíz esetén ellenállnak a környezeti megpróbáltatásoknak, valamint nem akadályozzák az árvízi védekezéssel járó, embert próbáló munkát.

 

Id. Antall József rakpart: többfunkciós, nyüzsgő köztér

  • Az északi rész fejlesztése már több részletben lezajlott: legutóbb a Parlament és a Margit híd között hiánypótló járda létesült fasorral, padokkal; átépült a lehajtó, megszűnt a korábbi szalagkorlátos tranzitút-hangulat.
  • A Parlament és a Lánchíd között a tervek szerint a BKK kettős fasort alakít ki, az autók – a mai haladási átlagsebességüknek megfelelően – 30 kilométer/órás sebességkorlátozással haladhatnak, hogy a közlekedés biztonságosabb legyen, csökkenjen a zajszennyezés, de továbbra is meglegyenek ezen a szakaszon az autós közlekedés feltételei.
  • Irányhelyes kerékpársávokat, új lejárókat és zebrákat is kialakítana a BKK, hogy javuljanak a gyalogos- és kerékpáros közlekedés feltételei. A kialakításnak köszönhetően olyan multifunkciós tér jöhet létre, amely hétköznapokon az autós közlekedést szolgálja, de hétvégén és ünnepnapokon a közösségi programok helyszíne lehet.

 

Az Erzsébet híd alatti terület: visszakerülnek a lépcsősorok

  • Teljesen a gyalogosoké lesz a tér, ahová a BKK fákat ültet és kettős lépcsősort alakít ki a mostani útpálya helyén. Az autóforgalom a Petőfi téri felhajtón keresztül érheti, illetve éri majd el a Pesti felső rakpartot.
  • A gyalogostér kialakítása során a közlekedésszervező nagy figyelmet fordít arra, hogy a közterület barátságos és biztonságos legyen, és minél közelebb hozza a Dunát az emberekhez. A lépcsősorok nemcsak a Duna-parti pihenést segítik, hanem a közterület esztétikai értékét is növelik, ráadásul visszatérést jelentenek a rakpart ezen részének az eredeti kialakításához.

A BKK azt tervezi, hogy a Jane Haining rakpart megújítására is benyújtja majd a pályázatát.

Forrás: BKK, fotó: Nyirő Simon

fókusz

Egymillió fajt fenyeget a kihalás veszélye

A klímaváltozás a jég visszahúzódása, illetve a gleccserek fogyatkozása révén is szembetűnő – szögezte le a geológus szakma véleményére hivatkozva Áder János volt államfő, a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány kuratóriumi elnöke Kék bolygó című podcastjának december...

história

Decemberi mérnök-kalauz

Technikatörténeti érdekességek, programok, műszaki- és mérnöki évfordulók 2024 decemberében.   Mérnök-kamarai szakmai továbbképzések Az év utolsó napjához közeledve a kötelező szakmai továbbképzések teljesíthetősége érdekében a Magyar Mérnöki Kamara egyes szakmai...

digitális mérnök újság


Mérnökigazolvány
Kamarai kedvezmények


Keresés

Melyik kategórián belül szeretne keresni?(Kötelező)