Tavaly öt alkalommal zajlott közösségi tervezés a helyi lakosok bevonásával a Déli Körvasút mentén kialakítandó újbudai zöldfolyosóról, most az ezek alapján készült tájépítészeti tanulmányterveket mutatták be.
Online lakossági fórumon mutatták be január 25-én a Déli Körvasút mentén létesülő Újbudai zöldfolyosó közösségi tervezéssel készült tájépítészeti tanulmányterveit. A Déli Körvasút beruházáshoz kapcsolódó környezetrendezési projekt révén egységes és összefüggő zöldfolyosó jöhet létre a Budaörsi út és a Duna között. A bemutatón az érdeklődők megismerhették a vasút mentén kialakítandó park tanulmányterveit, továbbá a környező közutak, közterületek megújítására vonatkozó elképzeléseket. A tervekkel kapcsolatban szóban és írásban is fel lehetett tenni kérdéseket a tájépítész és közlekedési tervezőknek, a Lépték-Terv Tájépítész Iroda és a VITÖKI Mérnök Iroda Kft., illetve a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) munkatársainak. A fórumon a Lépték-Terv képviselői részletes prezentációban mutatták be a terület egyes szakaszait. A tervezéskor a tájépítészek az alábbi szempontokat érvényesítették, hogy önfenntartó, természetes területek jöjjenek létre: minél nagyobb zöldfelületek, természetes burkolatok, vízáteresztő felületek az egészséges vízgazdálkodás érdekében, ahol lehetséges, a jelenleginél kevesebb burkolt felület és visszafogott, a maihoz képest nem bővített közparki funkciók.
Tavaly öt alkalommal dolgoztak együtt a tervezők és a helyben lakó érdeklődők, hogy közösen kitalálják, milyen legyen a főváros XI. kerületében kialakuló hosszú, a Déli Körvasút mentén két oldalt a Budaörsi úttól a Dunáig húzódó zöld tengely. Ezt követően dolgoztak a tervezők a BFK és a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. irányításával, az Újbuda, a Fővárosi Önkormányzat és a BKK – Budapesti Közlekedési Központ bevonásával. A BFK történetében először szervezett közösségi tervezést itt, de ilyen jelentős terület kialakításába az országban sem sok helyen szólhattak bele eddig a polgárok közvetlen módon. A lakók, érdeklődők és Újbuda önkormányzatának képviselői a Völgyzugoly Műhely moderátori segítségével találkoztak a tervezőkkel, azaz a Hamzsapark Konzorcium képviselőivel. Itt a konzorciumvezető a VITÖKI Kft., tag a Lépték-Terv Kft., a munkatárs pedig az UTIBER Kft. és a Közlekedés Kft.
A résztvevők közösen vitatták meg a tervek egyes részleteit, az így kialakult eredményt pedig a tervezők figyelembe veszik a tervek készítésénél. A közösségi tervezéskor a résztvevők koncepcionálisan és konkrétan is számos olyan javaslatot tettek, ami beépült a most bemutatott tervekbe. Az elsőre példa lehet, hogy a korábbi elképzelésekkel szemben azt kérték a helyiek, hogy a plusz funkciók bizonyos területeken, koncentráltan jelenjenek meg, ugyanakkor legyenek csak egyszerűen zöld, füves, fás területek is. A konkrét kérések közül a pingpongasztalok említhetők, melyekről a tegnapi fórumon kialakult némi vita a résztvevők között, egyes lakók szeretik, mások nem. Hasonló a helyzet a vasút alatt átvezető átjárók kapcsán is: akik délre laknak a vasúttól, örülnek az új átjárási lehetőségnek, akik északra, azok közül néhányan kevésbé örülnek, hogy mások átjárnak az eddig csak általuk használt területekre.
A Kelenföldtől Ferencvárosig tartó, a Dunát is keresztező vasúti szakasz kapacitásbővítése, tehát a Déli Körvasút megvalósítása elengedhetetlenül szükséges annak érdekében, hogy a jelenleg itt félóránként járó elővárosi vonatok tízpercenként vagy még sűrűbben közlekedhessenek. A meglévő kettő mellé ezért épül harmadik, egyes szakaszokon negyedik vágány, illetve három teljesen új vasútállomás, köztük egy Budán, a Kopaszi-gátnál Nádorkert néven. Hogy a jelentős építkezés után a vasút menti területek a legjobban szolgálják az itteniek mindennapjait, rendezett, zöld, a gyalogosok, kerékpárosok, sétálók, pihenők igényei szerint berendezett városi tereket kívánunk létrehozni – ez nem csak a ma is zöld Hamzsabégi úti szakaszt, hanem számos elhanyagolt, megközelíthetetlen vasút menti területet is érint. Ahogy a Déli Körvasút fejlesztése, az ehhez kapcsolódó környezetrendezés is a NIF Zrt. és a BFK együttműködésében valósul meg. Fontos megjegyezni: a környezetrendezés jelentős részben csak a vasútfejlesztés után tud megtörténni, hiszen számos érintett terület a kivitelező felvonulási területe lesz. A Déli Körvasút fejlesztése a megkötött kivitelezői szerződés szerint 2027 végéig tart, tehát a terveken látható park nem holnap épül meg – de ahogy vállaltuk, a terveit most, a projekt elején elkészítjük, hogy mindenki számára világos legyen: az a cél, hogy a vasút környezete is megújuljon a beruházás végére.
Míg a tervezett zöldfolyosó központi része, a Hamzsabégi sétány évek óta az itt élők számára értékes zöld területként, parkként funkcionál, addig a Budaörsi úttól a Dunáig tartó tengely eleje (a Hamzsabégi út zsákutcában végződő része) és vége (az Infopark előtti terület) ma inkább rendezetlen és funkcióhiányos terület. A tervezés érinti a vasúti töltés másik oldalát, a Sárbogárdi és Dombóvári utak környékét is, a két oldal között hiányzó összeköttetést pedig a vasúti beruházás részeként épülő gyalogos-kerékpáros átjárók teremtik meg. Ez a teljes terület válhat összefüggően parkosított, gyalogosan és kerékpárral kényelmesen bejárható, a szükséges helyeken forgalomcsillapított folyosóvá a jövőben. Kiemelt feladat a keresztező főutaknál humánus, élhető, zöld és városias teresedések kialakítása, akár a Bartók Béla úti csomópontra, akár a Csonka János térre, akár a Rákóczi híd budai hídfője alatti területre gondolunk.
Folytatódik a tervezés, a részletesebb tervek várhatóan év végére lesznek készen.
Látványtervek: Lépték-Terv Tájépítész Iroda
Forrás: delikorvasut.hu