A projekt keretében megépült új nyomvonalú út a hozzá tartozó új határmetszési ponttal a magyar oldali 87. számú főutat köti össze az osztrák oldali B61a jelű úttal, tehermentesítve ezzel a meglévő szűk keresztmetszetű kőszegi határállomást és az ausztriai Rattersdorf (Rőtfalva) település belterületi szakaszát.
Az eseményen záró sajtótájékoztatót tartott Ágh Péter, a térség országgyűlési képviselője, Básthy Béla, Kőszeg polgármestere és Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató helyettese.
Kőszeg és Rőtfalva határmenti kapcsolatának fejlesztése során a magyar oldalon 825 méter hosszú szakaszon történt beavatkozás, amelyből 625 méteren új nyomvonalú út épült, a fennmaradó 200 méteren a meglévő 87. számú főút felújítása történt meg. A 87. számú főúton a régi határátkelő felé vezető úthoz balra felálló sávos csomópont épült ki, valamint elkészült a régi határra vezető 8723. jelű új út is, azonban tekintettel a jelenlegi pandémiás helyzetre, az osztrák oldali korlátozásokból adódóan azok feloldásáig a régi határállomás nem kerül újra megnyitásra.
A beruházás részét képezi egy a határon áthaladni szándékozó járművek ideiglenes, alkalmankénti ellenőrzésére, visszafordítására is alkalmas ellenőrző hely kialakítása, valamint az útépítéssel érintett szakaszt megelőzően a 87. számú főút 590 m-es szakaszán a csapadékvíz-elvezetése, rendezése és a levezetőmederhez történő csatlakozás kiépítése is.
A projekt célja a környező magyar és osztrák települések egymás közötti elérhetőségének javítása, és a határon átnyúló infrastruktúrában rejlő közös lehetőségek hatékonyabb kiaknázása. A beruházás a Zsira-Lutzmannsburg (Locsmánd) összekötő út felújítási munkáinak elvégzése projekttel közös Interreg V-A pályázat keretében nyert támogatást.
Ágh Péter, a térség országgyűlési képviselője kiemelte: A kormány és Kőszeg összefogásának újabb eredménye ez az út, amely Kőszeg, Vas megye és az ország új kapuja. A kormányzat és a város közös munkájának eredményei bent a városban is látványosak, hiszen hárommilliárdos értékben zajlanak útfelújítások, amelyekre az önkormányzat saját erejéből nem lett volna képes.
A közlekedésfejlesztés térségünkben, Észak-Vas megyében a Kormány támogatása révén folyamatos volt az elmúlt években, erre példa az idén öt éves M68-os út, a Porpác-Hegyeshalom vonal villamosítása, amely révén Budapest vált gyorsabban elérhetővé Intercityvel. Ebbe a sorba illeszkednek a Volán idei beszerzései is, melyek révén idén első körben csuklós buszok, majd 13 környezetkímélő autóbusz állt forgalomba. Eközben lépésről lépésre zajlanak milliárdos értékben több szakaszon is a kormány Magyar Falu Programja révén az alsóbbrendű utak felújításai. Szombathely és Kőszeg között pedig a vasútvonal fejlesztése van folyamatban. Mindezek azt mutatják, hogy a kormányzattal együtt építjük választókerületünket, Észak-Vas megyét és benne Kőszeget. Sok még a feladat, amelyeket továbbra is ezen erős, kipróbált szövetséggel fogunk megvalósítani.
Básthy Béla, Kőszeg polgármestere hangsúlyozta: Történelmi helyen halad ez az út. Nagy öröm a Kőszeg számára, hogy elkészült ez a beruházás. Évszázados közekedési kapcsolati igényt elégít ki itt a rőti völgyben. 100 éves nehezebb időszakot követően, egy jobb 100 éves időszak következhet, köszönhetően a fejlesztési lehetőségeknek. Az állam és a város együttműködésében megvalósuló beruházások jobb gazdasági és infrastrukturális feltételeket biztosítanak. A beruházások folytatódnak, a cél, hogy 2028-ra, a város 700 éves évfordulójára a korszerű közlekedési feltételek teljesüljenek.
Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató helyettese elmondta: Ennek az útszakasznak a főpályáján tavaly november óta megy a forgalom. Beruházásaink során arra törekszünk, hogy a forgalomba adható útszakaszok minél előbb a közlekedést szolgálhassák. Mostanra minden elkészült a projekt keretében. Kiépült a régi határátkelőt feltáró út, 590 m hosszan csapadákvíz-elvezető rendszert alakítottak ki. Ezzel a projekttel sikeresen befejeződött az Interreg V-A Ausztria-Magyarország Együttműködési Program, amelynek keretében öt beruházás készült el (Várbalog, Rajka, Zsira, Fertőrákos).
A projekt az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, az Interreg V-A Ausztria-Magyarország Együttműködési Program 2014-2020 keretében valósul meg. A kivitelezést a VértesAszfalt Építőipari, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. és a Meliorációs és Rekultivációs Kft. végzi nettó 1.539.976.875 Ft értékben.
Forrás: NIF