Április 6-án elindulnak a Déli Körvasút fejlesztéséhez szükséges első helyszíni, a részletes tervezést elősegítő vizsgálatok. A NIF Zrt.-ből és a kormányzati BFK-ból álló beruházói konzorcium megbízásából háromféle feladatot végeznek el a vállalkozók. A talajfúrással mintákat nyernek, a szondák közvetlenül mérik a talaj fizikai tulajdonságait, végül a geodéziai mérések a felszín, illetve a különféle műtárgyak elhelyezkedésének pontosabb meghatározását szolgálják.
A munkálatok a Déli Körvasút mentén, a Kelenföldi pályaudvartól Pesten körülbelül a Gubacsi út vonaláig tartanak. A budai oldalon most, az első szakaszban kizárólag a MÁV területeit érintik, vagyis a töltésen, illetve a hidak alatti területeken folynak mérések, vizsgálatok. A pesti oldalon a MÁV-területek közvetlen környezetében is lesznek munkálatok, például a Budapest Park térségében.
Az úgynevezett geotechnikai feltárások (fúrások, szondázások) a mérnökök számára szolgáltatnak nélkülözhetetlen információkat a tervezéshez. A feltárásokat előre meghatározott helyeken készítik, hogy megismerjék a különböző tömörségű és összetételű rétegeket. A talajfúrásokat egy teherautóra szerelt fúrógéppel végzik. A nyert talajmintákon laboratóriumban számos mechanikai vizsgálatot végeznek, ezek eredményei alapján a tervezők meg tudják határozni a talaj fizikai tulajdonságait, az építendő szerkezetek méreteit. A talajmintákon elvégzett laborvizsgálatok segítségével megállapíthatók az egyes tajrétegek fizikai jellemzői (szilárdsági paraméterek, alakváltozási paraméterek, vízáteresztés stb.).
A statikus nyomószondázás lényege, hogy a felszínről (hidraulikus meghajtással) egy olyan műszert sajtolnak a talajba, amely folyamatosan méri a talaj mechanikai ellenállását, így gyakorlatilag a szilárdságát. A mintavétel és a talajfúrások kiegészítik egymást, együtt szolgáltatják a legpontosabb adatokat.
Geodéziai méréseket mindenki látott már, ilyenkor a földmérő ismert koordinátájú pontokhoz viszonyítva határozza meg az egyes tereptárgyak pontos helyzetét. Egy geodéziai mérőállomáson keresztül látja a figuráns által tőle távolabb, a mérendő tereptárgyra helyezett prizmát, így megállapítják és rögzítik az adott pont pontos térbeli helyzetét.
A vizsgálatok nemcsak a Déli Körvasút kivitelezési munkáihoz szükségesek, hanem ahhoz is, hogy a projekt a korábbinál pontosabb és több adatra alapozva újra megszerezze a környezetvédelmi engedélyét, mivel a korábbi engedélyt a bíróság februárban megsemmisítette.
A Déli Körvasút hosszú évtizedek óta a legjelentősebb vasúti fejlesztés Budapest területén, célja, hogy a zöld és klímavédő vasúti közlekedés nagyobb szerepet játszhasson a térségben. A Kelenföldi pályaudvartól a Népligetig megnövelik a vasút kapacitását, a meglévő kettő mellé harmadik, egyes szakaszokon negyedik vágány épül, továbbá Budán egy, Pesten pedig két új, akadálymentes, korszerű vasútállomás létesül. Így a fejlesztés után a tatabányai, székesfehérvári, pusztaszabolcsi vonalak irányából több elővárosi vonat érkezhet Budapest belső területére, ahol a Déli Körvasúton sűrű, gyors, metrószerű szolgáltatást nyújtva a keleti agglomeráció felé, a repülőtérre vagy éppen a külső körvasúton át Észak-Budára folytathatják útjukat. A Déli Körvasút kapacitásbővítése a kormány által tavaly év végén elfogadott Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiában vázolt egyik fejlesztés, összhangban áll a többi ottani fejlesztéssel, azokkal együtt az a célja, hogy Közép-Magyarországon megduplázódjon az elővárosi vasút utasainak száma.
Forrás: Déli Körvasút / Facebook