San Francisco ambiciózus, 13 milliárd dolláros programjának célja a város védelme az elkerülhetetlen tengerszint-emelkedés okozta áradások ellen, és a partvonal megemelését és történelmi épületek felemelését is magába foglalja.
A San Francisco kikötői hatósága által januárban kiadott San Francisco Waterfront Flood Study – Draft Plan (San Franciscó-i vízparti árvízi tanulmány – tervezet) megvizsgálja a város 12 km hosszú partvonalának a 2100-ra várható 1-2 méteres tengerszint-emelkedés elleni védelmére rendelkezésre álló lehetőségeket. Ez az első ilyen jellegű tanulmány az amerikai hadsereg mérnöki testületétől (US Army Corps of Engineers, USACE). A tervet a San Franciscó-i kikötő, az USACE, a Jacobs és az Arcadis tervezőiroda együttműködésével állították össze. A terv a tengerparti árvízkockázat és a tengerszint-emelkedés hatásainak elemzésén alapul a San Francisco-i kikötő joghatósága alá tartozó vízparton, az Aquatic Parktól a Heron’s Head Parkig. A terv a Kaliforniai-öböl térségében gyakori szeizmikus eseményekkel szembeni ellenálló védelmiképesség kiépítését is magában foglalja. Darren Milsom, a projekt egyik programvezetője elmondta, hogy bár a projekt teljesen meg fogja változtatni San Francisco építési módját, ha nem teszünk semmit, az elkerülhetetlenül helyrehozhatatlan károkat okoz a város lakóközösségei számára.
„El kell ismerni, hogy a semmittevésnek sokkal nagyobb hatása van, mint annak, ha teszünk valamit” – mondta Milsom. „Hogyan tehetnénk tehát úgy, hogy a lehető legkisebb legyen a hatás? Nemcsak ez a kérdés, hanem az is fontos, hogy úgy tekintsünk rá, mint egy lehetőségre, hogy újragondoljuk, hogyan nézhet ki San Francisco vízpartja, ez a világhírű vízpart 40 év múlva, és hogyan tehetjük még jobbá, mint amilyen most.” A parton történelmi mólók, rakpartok és épületek találhatók, köztük a történelmi Ferry Building. Milsom rámutatott, hogy a lakosok ezeket a nevezetességeket a virágzó kikötő központi elemének tekintik. A vízpartnak ezen a szakaszán található az Embarcadero sétány is, amely évente több millió embert fogad a világ minden tájáról, és árvízvédelmet nyújt San Francisco pénzügyi negyedének. Az éghajlatváltozás okozta tengerszint-emelkedés lehetséges hatásainak leküzdése érdekében a tanulmány a partvonal szélén lévő partfal megemelésére összpontosít. Ez fokozatos átmenetben történne, hogy a partvonalat az Embarcaderón keresztül a meglévő városi magassághoz kapcsolják, fenntartva a város kapcsolatát a vízparttal, miközben a történelmi rakpartokat és épületeket is átalakítják.
„San Francisco számos ikonikus épülete cölöpökön áll, amelyek a partvonalhoz és a 100 éves tengerfalhoz kapcsolódnak. San Francisco az öböl városa, ezért nagyon világossá tettük, hogy nem akarunk pusztán egy falat építeni a part mentén. Ez mindenkit elvágna a víztől. A partvonalat megemeljük, és így megőrizzük a kapcsolatot az öböllel, és a végén remélhetőleg egy világszínvonalú városi környezetet kapunk.” Milsom szerint a terv talán legambiciózusabb része magában foglalja a jelenleg a víz fölött álló összes épület és a kompépület megemelését is.
„Ez jelentős vállalkozás, ezek az épületek több mint 100 évesek, és esetenként nagyon nagyok. A felemelésük hatalmas vállalkozás, sok időt vesz igénybe” – mondta Milsom. A terv nem csak a San Francisco-i Embarcadero területére összpontosít. A tanulmány a Fisherman’s Wharfban magasabban fekvő épületek védelmét is vizsgálja, és árvízvédelmi szigeteléssel, valamint a mólókon és rakpartokon rövid árvízvédelmi falakkal igyekszik csökkenteni az alacsonyabban fekvő épületek és eszközök rövid távú károsodását. A South Beach, Mission Bay, Islais Creek és a Bayview területén a gátak, partfalak rehabilitációját javasolják. A projekt következő fontos mérföldköve 2026 márciusában lesz, amikor a kongresszusnak benyújtott javaslatban kérni fogják a szövetségi hozzájárulást. A jelenlegi tervek szerint a Kongresszus az építési költségek 65%-át állná, ami akár 8 milliárd dollárt is jelenthet.