5° C
Ma 2024. december 04., szerda, Borbála és Barbara napja van.
5° C
Ma 2024. december 04., szerda, Borbála és Barbara napja van.

Bejelentkezés

e-Mérnök Rendszer


* Elfelejtett jelszó
Emlékezzen rám


Letöltés
MMK Középtávú stratégia
2021-2025


Főoldal 5 kitekintő 5 Repülőjáratok racionalizálása Európa és Észak-Amerika között

Repülőjáratok racionalizálása Európa és Észak-Amerika között

márc 25, 2022 | kitekintő

Az 1960-as évek óta fix folyosókat határoztak meg az Európa és Észak-Amerika közötti járatok számára. A rendszer mostanra fellazult – és hamarosan teljesen eltűnhet. Ez a többsávos légi autópálya az 1960-as évek eleje óta köti össze Európát Észak-Amerikával. De a gyorsforgalmi utakkal ellentétben a pálya elhelyezkedése naponta változik.

 

Az észak-atlanti szervezett pályarendszer (North Atlantic Organised Track System, rövidítve NAT-OTS) naponta újradefiniálja. A brit légiirányító NATS és kanadai megfelelője, a Nav Canada maximum tizenkét úgynevezett pályát, azaz rögzített sávot határoz meg a nyugati és keleti irányú forgalomhoz. Ez teszi lehetővé, hogy a jetek optimálisan használják ki a rendelkezésre álló kapacitást.

Ám a fenti rendszer hamarosan pusztán a történelem része lehet. 2022. március elseje óta a légitársaságok saját útvonaltervet nyújthatnak be a 330-as repülési szint, azaz 10 000 méter alatti járatokra. Mostantól bármilyen pályát választhatnak.

A NATS közlése szerint elképzelhető a régi rendszer teljes feladása is. A döntés a légitársaságok kezében van. A változtatásokat egy új, műholdas nyomkövető rendszernek köszönhetjük, amely lehetővé teszi a légiforgalmi irányítók számára, hogy hét vagy nyolc másodpercenként kapjanak frissítéseket a repülőgépek helyzetéről, szemben az előző 14 vagy több perccel. Ennek eredményeként a biztonsági okokból a repülőgépek közötti minimális távolság 40 tengeri mérföldről (kb. 74 kilométer) 14-re (kb. 26 kilométerre) csökkenthető.

Ráadásul ez nem csak az OTS rendszert teszi hatékonyabbá, hanem független útvonaltervezést is lehetővé tesz. Előny: az észak-atlanti autópályán kívüli rugalmasabb útvonaltervezéssel a légitársaságok rövidebb útvonalakat repülhetnek, és a legtöbbet hozhatják ki gépeikből. Az Environmental Research Letters folyóiratban megjelent 2021-es kutatás szerint ez jelentős megtakarítást eredményez az üzemanyagköltségekben és drasztikusan csökkenti a CO2-kibocsátást. A tanulmány szerint a rugalmasabb tervezésnek köszönhetően a repülési útvonalak hosszának csökkenése 0,7 és 16,4 százalék között lehet. Ha kizárólag a New York és London közötti útvonalat nézzük, amelyen 2019-ben 3,8 millió ülőhelyet kínáltak, több millió kilogramm CO2-t lehetne megtakarítani.

Mindez a repüléstörténet legnagyobb válságának köszönhető, a NATS-t idézve: „mivel olyan kevés volt a repülés az Atlanti-óceán északi részén a járvány idején, lehetett kísérletezni. A rendszer történetében először 2021. március 9-én nem volt nyugat felé vezető kötelezően kijelölt útvonal az Atlanti-óceán északi részén.” Azóta további 20 ilyen teszt-napot tartottak, és jelenleg a légitársaságok a légiforgalmi irányítással együtt dolgoznak a rugalmas útvonalak eredményeinek és előnyeinek elemzésén.

 

Forrás: https://www.focus.de/finanzen/fluege-zwischen-europa-und-nordamerika-ende-der-nordatlantik-autobahn-neue-zeitrechnung-fuer-airlines_id_61804817.html

fókusz

Egymillió fajt fenyeget a kihalás veszélye

A klímaváltozás a jég visszahúzódása, illetve a gleccserek fogyatkozása révén is szembetűnő – szögezte le a geológus szakma véleményére hivatkozva Áder János volt államfő, a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány kuratóriumi elnöke Kék bolygó című podcastjának december...

história

Decemberi mérnök-kalauz

Technikatörténeti érdekességek, programok, műszaki- és mérnöki évfordulók 2024 decemberében.   Mérnök-kamarai szakmai továbbképzések Az év utolsó napjához közeledve a kötelező szakmai továbbképzések teljesíthetősége érdekében a Magyar Mérnöki Kamara egyes szakmai...

digitális mérnök újság


Mérnökigazolvány
Kamarai kedvezmények


Keresés

Melyik kategórián belül szeretne keresni?(Kötelező)