A New York-i városi tanács és a Van Alen Intézet tervpályázatot hirdetett a Brooklyn-híd újragondolására.
A híd 1883. május 24-i megnyitása óta New York valódi szimbólumává vált. Megdöbbentő formája számtalan jelentős művész képzeletét ragadta meg az elmúlt több mint száz évben, a város egyik legnépszerűbb helyszíne, számtalan filmben és televízió műsorban köszön vissza. Ennek az ikonikus állapotnak azonban ára van: naponta több ezer gyalogos és kerékpáros használja a hidat; csúcsidőben zsúfolt, és nem túl biztonságos. Ezen helyzetre reagálva döntött úgy New York város tanácsa és a Van Alen Intézet, hogy „Reimagining Brooklyn Bridge” címmel nemzetközi formatervezési versenyt írnak ki, amelynek célja egy nyilvános „beszélgetés” kezdeményezése New York City infrastruktúrájáról. „A világ minden tájáról érkeznek emberek a Brooklyn-hídhoz, hogy belemerüljenek a történelembe és a lélegzetelállító kilátásba Manhattanre. Az ingázók abban bíznak, hogy könnyedén sétálhatnak vagy kerékpározhatnak a városrészek között. Gondoskodnunk kell arról, hogy az embereknek ne kelljen versengenie a hídon a helyért, azt akarjuk, hogy a hidat használók száma tovább növekedjen” – mondta Corey Johnson, a New York-i városi tanács elnöke.
A tervpályázat arra ösztönzi a közönséget, hogy elképzelje a NYC jövőjét formáló infrastruktúrát, támogassa a XXI. századi város tranzitigényeit, és új mércét állítson fel arra, hogyan gondolkodjunk a város egész területén elöregedő közlekedési infrastruktúráról.
Minden döntősnek két hónap áll majd rendelkezésére, hogy finomítsa a tervét a versenyzsűri visszajelzései alapján. Munkájuk elismeréseként a „Szakemberek” kategória (22 év feletti) döntősei 13.000 US dollárt, a „Fiatal felnőttek” (22 év alatti) kategóriában döntősök pedig 3000 US dollárt kapnak.
A verseny mindenki számára nyitva áll, a pályázatokat 2020. április 5-ig lehet benyújtani. A teljes pályázati útmutató elérhető a https://www.vanalen.org/content/uploads/2020/02/Reimagining-Brooklyn-Bridge-Solicitation.pdf linkre kattintva.
Forrás: www.vanalen.org
A Brooklyn híd
Az Egyesült Államok egyik legrégibb függőhídja, Manhattan szigetét köti össze Brooklynnal az East River fölött. A világ első acélkábeles függőhídja volt, és 1903-ig a leghosszabb. 1870. január 3-án kezdték meg építését, és 1883. május 24-én adtak át a forgalomnak.
A hidat kábelháló tartja. A négy, egyenként 27,5 cm átmérőjű legvastagabb kábelt a földbe ágyazták. A két 84 m magas hídoszlop közötti távolság 486 m, akkoriban a város legmagasabb pontjai közé számítottak. Homokkőből, gránitból és Rosendale cementből építették neogótikus stílusban. A Brooklyn híd építési költsége 15,5 millió dollár volt.
A terveket a német származású John Augustus Roebling hídtervező készítette, aki azonban a híd építési munkálatainak megkezdése előtt meghalt. A kivitelezés főmérnöki feladatait fia, Washington Augustus Roebling vette át. A 25 méter mélyen végzett pilléralapozó munkálatok közben, a túlnyomás miatti keszonbetegségben azonban részlegesen lebénult, ezért 11 éven keresztül a felesége, a felsőfokú matematikában és szilárdságtanban jártas Emily Warren Roebling irányította az építkezést férje tanácsai alapján.
A pillérek hat év alatt készültek el, a kábelezés két évig tartott, a hídpályához és a kapcsolódó építményekhez még négy év kellett. Az ünnepélyes átadás 1883. május 23-án volt, Emily Roebling ment végig rajta elsőként, kezében egy kakassal, ami a győzelmet szimbolizálta.
Szerkezettípus |
függőhíd |
Funkció |
közúti híd |
Anyag |
acél |
Legnagyobb támaszköz |
486,3 m |
Teljes hosszúsága |
1833,7 m |
Szélesség |
26 m |
Magasság |
(víztől a hídoszlop tetejéig) 84,4 m |
Sávok száma |
6 + gyalogos/bicikliút |