Magyarország európai viszonyrendszerben is jelentős járműipari központ, a járműgyártás alágazatai a jelen gazdasági helyzetben is növekedni tudnak. A magyar iparban a járműgyártás aránya 25 százalék, ez az akkumulátor ágazattal együtt 2030-ra már meg fogja haladni a 30 százalékot – mondta a Gazdaságfejlesztési Minisztérium helyettes államtitkára október 17-én Budapesten.
A fenntarthatóság útján az autóipar – versenyképes megoldások a mesterséges intelligenciától az elektrifikációig című konferencián Nagy Ádám ismertette az előkészítés alatt álló, 2030-ig terjedő középtávú iparstratégia járműipari vonatkozásait. Közölte: a stratégia elkészítéséhez 2023 elejétől a nyár végéig – a Deloitte segítségével – hat ágazatban 1200 nagyvállalatot kérdeztek meg, nagy részük a járműiparhoz kapcsolódott. Megállapították, hogy a járműipar előtt álló legnagyobb kihívások között szerepel a magas energiaár, a magyarországi értéklánc kialakítása és potenciális beszállítók fejlesztése és a szakképzett munkaerő hiánya. Az utóbbi szerinte a képzési rendszeren és a munkaerőt megtartó intézkedéseken keresztül orvosolható, illetve lehetőséget jelent a digitalizáció is, amely valamilyen szinten ki tudja váltani az emberi munkaerőt – fejtette ki Nagy Ádám. A stratégiában kidolgoztak egy beszállítói fejlesztési programot, amelyet még idén elindítanak. A stratégiában egyebek mellett szerepel az akkumulátoripari értéklánc támogatása is – mondta.
Az iparstratégia megalkotásához készített interjúk alapján a helyettes államtitkár úgy látja, Magyarországnak megvan a lehetősége, hogy Európán belül központi színtere legyen két világ találkozásának. Egyrészt a járműipar által átvett nyugat-európai gondolkodásmódot említette, másrészt arra a tendenciára mutatott rá, hogy Ázsiából, Kínából, Koreából jelentős akkumulátorgyártó kapacitások áramlanak Európa irányába és körülöttük ökoszisztéma épül. Ezt a kettőt lehet Magyarországon ötvözni – jelezte a helyettes államtitkár. Joggal bízhatunk abban, hogy azok a nagy értékű beruházások, amelyek még a hagyományos járműiparból, illetve az újfajta meghajtások irányába törekvő járműiparból következnek, Magyarországon jó helyszínre találnak, és nemzetgazdasági szinten húzni fogják a termelést – vélekedett Nagy Ádám. A magyar ipar jelenlegi helyzetéről elmondta, hogy 2023-ban az előző év egyes hónapjaival összehasonlítva az ipari kibocsátás csökkent. A kormány törekvése, hogy 2023-ban ez a folyamat megálljon, és 2024-ben visszatérjen a gazdasági növekedés.
Nagy Ádám a Központi Statisztikai Hivatal 2023 júniusi adatai alapján rámutatott, hogy a járműiparhoz szorosan kapcsolódó alágazatok (közúti járműgyártás, villamos berendezések gyártása, ipari gép- és berendezés gyártás) a mostani gazdasági helyzetben is folyamatosan magasabb termelési értéket ért el, mint 2022-ben. A KSH a villamos berendezések gyártásához veszi az akkumulátorgyárakat, jegyezte meg a helyettes államtitkár. Kiemelte, hogy Magyarországon 2010-től nő a foglalkoztatási arány, és csökken a munkanélküliség, így az elmúlt bő egy évtizedben elérték a teljes foglalkoztatottságot. Ez a pozitívum azonban kihívás a járműipar és más ágazatok számára, hogy a telített munkaerőpiaci helyzetben megtalálják a megfelelően képzett munkaerőt.
Nagy Ádám felhívta a figyelmet az elmúlt 2-3 évben jelentkező globális problémákra is, említve a koronavírus-járványt, az energiaárak hullámzását és drasztikus növekedését, az ellátási láncok megszakadását, az áruforgalmi útvonalak elakadását. Ezekhez társul a technológiai forradalom is, amely a járműipart jelentősen érinti – emelte ki. Rámutatott: a járműipar globálisan prosperáló ágazat lesz a következő időszakban, amelynek a mostani szerkezetét megmozgatja az alternatív hajtású járművek használatára átállás. Ezek gyártása és használata a következő időszakban Magyarországon is folyamatosan nő.
A konferenciát az autopro.hu és a Magyar Gépjárműipari Egyesület szervezte. (MTI, fotó: Mercedes)