A műszaki tudománnyal foglalkozóknak nem újdonság, hogy szüntelenül változó világunkban az emberek tudás-megismerés iránti növekvő szükséglete dinamizálja az adattudományt. Mutasd a klikkeléseidet, megmondom, ki vagy! – állítja merészen Seth Stephens-Davidowitz, a Google korábbi adattudósa, az Athenaeum Kiadó gondozásában megjelent Mindenki hazudik című könyvében. A szerző saját kutatásai alapján írta meg 2017-ben az Everybody Lies című kötetét, ami humorral és érdekes felismerésekkel szórakoztatja az olvasót, miközben újfajta gondolkodásmóddal ismertet meg nemcsak az internettel, de önmagunkkal kapcsolatban is.
A kutató szerint az, amit eddig az emberekről gondoltunk, totális tévedés. Hogy miért? Azért, mert az emberek hazudnak. Hazudnak a barátaiknak, az orvosuknak, a közvélemény-kutatóknak – és persze önmaguknak is. Csakhogy az internet korában már nem kell arra hagyatkoznunk, amit az emberek önmagukról mondanak! A keresőmotorok, a közösségi és egyéb oldalak digitális aranybányák a kutatóknak. Valós képet adnak arról, mit gondolnak, mit akarnak, mit tesznek valójában az emberek. Ezekből az adatokból megtudjuk, milyenek is vagyunk mi ténylegesen – ami lehet vicces, de akár sokkoló is. Ám mindenképpen elgondolkodtató. Mert a hatalmas adathalmazból szinte mindent megtudhatunk az emberi természetről. A könyv legfontosabb alaptézise, hogy az emberek információkeresése már önmagában is információ. Hogy mire keresünk rá és mivel kapcsolatban kérünk segítséget, sokkal többet elárul róluk, mint gondolnák. A kutató a Google Trendek mellett használ még Google Adwordst, kiegészítve a Facebookon, a Wikipédián és a PornHubon elérhető adatokkal, a lenyomott-leütött gombok és billentyűk segítségével próbálja megérteni, kik is vagyunk valójában.