Komfortosabbá és biztonságosabbá válhatnak a Duna-menti (EuroVelo 6) kerékpárút I., II. és III. kerületi szakaszai. A fejlesztés célja, hogy Budapest egyik legforgalmasabb kerékpáros útvonalán biztonságosabban és gyorsabban lehessen haladni, úgy, hogy a sétálókkal, gyalogosokkal kevesebb legyen a konfliktus. A fejlesztés segíti, hogy még többen válasszák a kerékpárt munkába és iskolába járáshoz, vagy szabadidős céllal a belváros és Óbuda-Békásmegyer, valamint a környező települések között. A tervezés a Fővárosi Önkormányzat és a magyar állam közös finanszírozásában, a BKK lebonyolításával valósul meg.
Az I., II. és III. kerületet érintő, kiemelt jelentőségű projekt során korszerűbb lesz, és részben új nyomvonalon, a Dunához közelebb épül meg a békásmegyeri Barát-patak és a Lánchíd közötti kerékpáros útvonal. A tervezett útvonal az északi városhatárnál közvetlenül kapcsolódik a 2020-ban átadott, Békásmegyer és Szentendre közötti EuroVelo 6 kerékpárúthoz, délen pedig a Lánchíd-felújítás keretében megújuló gyalogos és kerékpáros aluljárón át a Duna-menti kerékpárút déli részéhez csatlakozik. A tervezett fejlesztések egyszerre szolgálhatják a budapestiek, az agglomerációban élők és a régióba érkező turisták, kirándulók érdekeit. A főváros egyik legszebb területét érintik a Duna-parton, ahol a korszerűsítés után a kerékpárral közlekedők és a gyalogosok is biztonságosabb környezetben élvezhetik a kilátást.
A Folyók útja elnevezésű EuroVelo 6 kerékpáros útvonal budapesti szakasza az egyik legforgalmasabb a városban, érinti a budai oldalon a Bem rakpartot, Óbudát és Rómaifürdőt is. A békásmegyeri Barát-patak és a Lánchíd között átalakítani tervezett kerékpáros útvonal hossza 13,3 kilométer.
A tervezéskor fontos szempont volt, hogy turisztikai, rekreációs és napi közlekedési célra egyaránt alkalmasak legyenek a létesítmények. A tervezett megoldások között szerepel új kerékpárút és sétány építése, a meglévő kerékpárút burkolatának szélesítése, felújítása, útbaigazító táblarendszer kialakítása, valamint a csomópontok biztonságosabbá tétele.
A tervek nemcsak a kerékpárút fejlesztését, hanem egyes szakaszokon a Duna-menti sétány kiépítését is tartalmazzák.
A kerékpáros útvonal terveinek engedélyeztetése elindult. A tervezési és kivitelezési feladatok 50-50 százalékban kormányzati és fővárosi forrásból valósulnak meg, a kiviteli tervek az engedélyezési eljárások lefolytatása után, várhatóan 2024 elején állnak rendelkezésre. Ezt követően a kivitelezési munka közbeszerzés útján kiválasztott kivitelező bevonásával azonnal megkezdhető, hiszen a forrás részben rendelkezésre áll.
A tervezett beruházás keretein belül:
az Újpesti vasúti híd környezetében a jelenlegi rendezetlen területen kerékpáros-pihenő épül;
a Gázgyár utca és a Mozaik utca között a Duna közelébe kerül a Duna-menti kerékpáros útvonal;
elválasztott gyalog- és kerékpárút épül a volt gázgyári terület mentén, a Hamvas Béla sétány felújításával kerékpározásra és sétára alkalmas utat alakítanak ki;
a H-híd és a Szent XXIII. János pápa park között is közvetlenül a Duna mellett épül kerékpárút, ehhez mintegy 500 méteres hosszúságban támfal lesz kiépítve;
a Szent XXIII. János parkban tájépítészek által megtervezett környezetben kerékpáros-pihenőt alakítanak ki;
a Budapest Garden (Görzenál) előtti támfal sarka szintén átépül, ezzel javítva a beláthatóságot, így a kerékpározás biztonságát, egyúttal – a kerékpárút szélesítése érdekében – a közvilágítási oszlopokat is áthelyezik;
a rakparti út mentén, illetve a Margit hídig tartó szakaszon felújítják és kiszélesítik a kerékpárutat, és a teljes szakaszon lesz közvilágítás;
a Csalogány utcai villamoskeresztezést is átépítik, hogy biztonságosabban lehessen kerékpározni.
Az új nyomvonalak kiépülésével a mai, Árpád fejedelem úti, illetve Óbuda Főtér környéki kerékpáros útvonalak nem szűnnek meg, továbbra is az ott közlekedőket szolgálják. További jó hír, hogy a Római part megújítását szolgáló közösségi tervezés figyelembe veszi az EuroVelo útvonalat is, a projektek összehangolása jelenleg is folyik.
Az EuroVelo kerékpár útvonalak a teljes kontinenst behálózzák azzal a céllal, hogy megteremtsék a magas színvonalú kerékpáros turizmus feltételeit. Emellett azonban több helyen – így Budapesten is – olyan gerincutakként működnek, amelyeket nemcsak a turisták és a kikapcsolódni vágyók, hanem a munkába vagy iskolába kerékpározók is biztonságosan használhatnak.
Az EuroVelo 6 észak-pesti szakaszának engedélyezési tervei már ugyancsak elkészültek, emellett az engedélyeztetés elindult az EuroVelo 14 (Budapest–Balaton-kerékpárút) fővárosi szakaszán is, mely két ponton is csatlakozik majd az EuroVelo 6 Dunamenti dél-budai szakaszához.
Forrás: Budapesti Közlekedési Központ