Október 19-én megjelent a tervezési közbeszerzés a Ferihegyi repülőtérre vezető gyorsforgalmi út felújítására és bővítésére, az előkészítés megkezdésével egy régóta esedékes fejlesztés indul meg – jelentette Facebook oldalán a Budapesti Fejlesztési Központ vezetője, Vitézy Dávid. Az eljárás nyertesének a kiviteli tervek és a tenderdokumentáció elkészítéséig kell eljutnia 2022-re.
A repülőtérre vezető út fejlesztéséről még 2018 végén döntött a kormány, ezt követően a fejlesztés optimális műszaki tartalmáról részletes előkészítő vizsgálatok és megvalósíthatósági tanulmány készült. Az elmúlt hónapok egyeztetései nyomán a kiválasztott műszaki megoldásokat a kormány és a Fővárosi Önkormányzat közös városfejlesztési fóruma, a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa (FKT) és minden érintett kerület, a X., XVIII., XIX. kerületek is támogatják. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre vezető gyorsforgalmi út rendbetétele messze nem csak a repülőtér közúti elérhetőségéről szól, egyben nagyszabású városfejlesztés is, hisz a beruházásnak köszönhetően javulhat teljes dél-pesti kerületek közlekedése és az érintett városrészek közötti keresztirányú közúti, autóbuszos, gyalogos és kerékpáros kapcsolatok is – írja Vitézy Dávid.
A tervezés kiemelt szempontja a közösségi közlekedés előnyben részesítése és a közlekedésbiztonság jelentős javítása. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre vezető, csaknem 80 éve épült gyorsforgalmi út állapota leromlott, összességében lehangoló képet mutat Budapestre érkezők számára. A jelenlegi megoldás elavult, a középen elválasztott, 2×1 sávos „csatorna” és a két szélén szervizútszerűen futó Gyömrői út már régóta nem felel meg az elvárásoknak és zavarérzékenysége bármilyen baleset esetén évtizedek óta okoz fejfájást a repülőtérre tartó utasoknak és a környéken élőknek. Ezt az évtizedes adósságot megszüntetendő a kormány 2018-ban döntött úgy, hogy felújítja és kibővíti a Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtérre vezető utat. A lehetséges műszaki változatok részleteit, a Budapest Fejlesztési Központ és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő vizsgálta. A részletes továbbtervezésre javasolt opciót 2020 februárjában a kormány és a Főváros közös döntéshozó testülete, a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa, valamint azóta az érintett kerületek is egyhangúan támogatták.
Október 19-én megjelent közlönyben a tervezési közbeszerzés, amellyel újabb fontos mérföldkőhöz érkezett a projekt – emlékeztett közösségi oldalán a BFK vezetője. Az eljárás nyertesének a kiviteli tervek és a tenderdokumentáció elkészítéséig kell eljutnia 2022-re. A munka a Határ úti metróállomás vonalától a főváros határáig terjed. A felújítás során egy egységes, egybenyitott 2×2 sávos út épül, a kereszteződések kapacitása növekszik, a gyalogos és kerékpáros közlekedés feltételei javulnak. Az útpálya a felújítás nyomán összenyitásra kerülne a gyorsforgalmi út teljes hosszában, a ma elvárt funkciókat biztosító, egységes, végig legalább 2×2 sávos, többszintű vasúti és közúti keresztezéseken áthaladó főút tervezése a feladat. Az összes aluljáró és felüljáró 2×1-ről 2×2 sávosra bővülne az útvonalon. A jelenlegi helyzettel szemben tehát a forgalom minden irányban igénybe vehetné a mai Gyömrői út pályáját is.
Az Üllői úti leágazásnál, a gyorsforgalmi út belső végén, a Határ út és Kőbánya-Kispest metróállomások között marad a 2×1 sávos kialakítás, hiszen nem cél, hogy a mostaninál nagyobb forgalom érje el a belvárost. A Gyömrői út elágazása és Kőbánya-Kispest között az út ugyan 2 sávosra bővülne, de az új sávot csak a metróvégállomásra tartó BKK-buszok és a taxik használhatják majd.
A beruházás részeként megindul a tervezése a Galvani hídról érkező úthálózat folytatásának is – ezen hálózati elem csak akkor nyeri el valódi értelmét, ha az FKT idén év végéig a www.budapestujkorutja.hu weboldalon bemutatott verziók közül az 1-4. változatok bármelyikét választja. Ez esetben a Kőér utcán át folytatódhat az új körút Kőbánya felé, mivel a most közbeszerzésbe adott tervezési feladat része a Kőér utca – Gyömrői út – Vaspálya utca kereszteződésben lévő szintbeni vasúti átjáró helyett különszintű közúti aluljáró tervezése. Ezáltal a gyorsforgalmi út felől a Gyömrői út – Kőér utca útvonalon nyílna új kapcsolat a Galvani híd felé. Ha az FKT az 5-6. változat mellett dönt vagy a körút Gubacsi úton túli folytatásának nyomvonaláról a felek nem tudnak megállapodni, ez a Kőér utcai hálózati elem sem tud értelmesen megépülni várhatóan.
A tervezésben több további különszintű közút-vasút csomópont tervezése is szerepel: az Üllői út városhatárhoz közelebb eső végcsomópontja is különszintűvé alakulna. A projektben meg kell tervezni egy esetleges harmadik különszintű átvezetést is a vasúton, ez a felüljáró a Lakatos út – Hangár utca között létesülne, és a vasút mellett a reptéri utat is áthidalná, kapcsolatot teremtve az ezen a szakaszon jelenleg egymástól elszigetelt két kerületrész között. A Csévéző utcai csomópont felüljárója irányonként egy-egy új sávval bővül. Szintén tervezői feladat Szemeretelep keresztirányú kapcsolatának javítása a vasúton és az úton át.
A terveket úgy kell elkészíteni, hogy a fejlesztés ne növelje a Belváros közúti terhelését. A beruházás során kiemelt szempont a közlekedésbiztonság javítása, a felújított, kibővített úton a balesetek számának csökkentése. A tervezés során a Gyömrői út mentén új kerékpáros főútvonal tervezése is a feladat része.
A közbeszerzési eljárásban a tervek szerint november végéig várja a NIF az ajánlatokat, az építési engedéllyel bíró kiviteli tervek 2022-re készülhetnek el, ez után születhet döntés a kivitelezésről. Az előkészítő munkákat a NIF a Budapest Fejlesztési Központtal együttműködésben, Fürjes Balázs Budapest és agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár felügyelete mellett látja el – írta Vitézy Dávid.
A közbeszerzési felhívás elérhető: https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:493661-2020:TEXT:HU:HTML&src=0
Térkép: BFK