Az angol Dezeen építészeti és design magazin bemutatta a Bene Tamás magyar építész által tervezett lakóhajót, amelyet a halászhajók inspiráltak. A „Sneci” nevű hajó egy budapesti fiatal pár Tisza-tavi nyárilakjaként funkciónál.
Az úszó nyári otthont kifejezetten a páratlan szépségű természetvédelmi területre készült: a 7000 hektáros terület kimagasló számú vadon élő állatállománynak ad otthont, amely több mint 100 különböző madárfajt is magába foglal.
A helyi halászhajók mintájára a hajó teljes szerkezete és burkolata alumíniumból készült, kivéve a tetőt, a fedélzetet és a hátsó falat, amelyek hőkezelt fából vannak. „A halászhajóknak nincs különösebb tervezőjük – minden tulajdonos saját elképzeléseinek és igényeinek megfelelően fejleszti hajóját” – mondta Bene Tamás a Dezeen-nek.
„Annak ellenére, hogy nincs mögöttes művészi koncepció, ezek a tárgyak meglehetősen festői, bukolikus jellemmel bírnak. Megpróbáltam ehhez kapcsolódni azzal, hogy csak apró, visszafogott gesztusokat fogalmaztam meg a hajó stílusában” – folytatta.
Annak érdekében, hogy a lehető legközelebb tudjanak kerülni a természethez a hajón tartózkodók, egy nagy panorámás ablak díszíti a hajó orrát, míg a tolóajtók zökkenőmentes átmenetet biztosítanak a hátsó fedélzetre. A belső tér, amely szinte teljes egészében vörösfenyő és thermowood fa keverékből készült, kis konyhával és étkezővel rendelkezik, két paddal és egy asztallal. A kiváló helykihasználás érdekében éjszakára az asztallapot le lehet engedni a padok magasságára és széthajtva egy kétszemélyes ágyat lehet kialakítani, melyen a párnák matracként duplázódnak. A tetőn található két napelem segítségével működnek a hajó elektromos berendezései, beleértve az első és hátsó fényszórókat, a belső világítást és egy kis hűtőszekrényt. Az energiát egy 180 amperórás akkumulátorban tárolja a rendszer a biztonságos ellátáshoz. Az ivóvíz 20 literes palackból származik, és egy lábműködtetésű szivattyúval szállítható a csapba, így nincs szükség áramra.
„A hajó minden egyes tárgyának megvan a maga külön helye, minimalizálva a rendetlenség és a zsúfoltság esélyét” – mondta.
Maga a csónak viszonylag kicsi, 9,9 lóerős belsőégésű motor hajtja, amely lehetővé teszi a tulajdonosok számára, hogy eligazodjanak a Tisza-tó sekély, kanyargós csatornáin.
Bene Tamás építész munkáján felül a MOME külső óraadója és doktorandusz hallgatója.
A fotókat Máté Balázs (https://www.instagram.com/mate.balazs/?hl=en ) készítette