-1° C
Ma 2025. január 22., szerda, Vince és Artúr napja van.
-1° C
Ma 2025. január 22., szerda, Vince és Artúr napja van.

Bejelentkezés

e-Mérnök Rendszer


* Elfelejtett jelszó
Emlékezzen rám


Letöltés
MMK Középtávú stratégia
2021-2025


Főoldal 5 országjáró 5 Magasítják a töltést az Alsó-Tisza vidékén

Magasítják a töltést az Alsó-Tisza vidékén

szept 16, 2022 | országjáró

Uniós támogatással, 970 millió forintos beruházással több mint kilenc kilométeren magasítják és burkolják le a töltést a Tisza jobb partján Csongrád-Csanád megyében.

 

Lábdy Jenő, az Országos Vízügyi Főigazgatóság műszaki igazgatóhelyettese a projektet bemutató szeptember 15-i rendezvényen közölte, a 2014-2020-as uniós költségvetési ciklus maradványforrásaiból 40 milliárd forint érkezett a vízügyi ágazatba. A nyertes projektek közül kettőt az Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság (ATIVIZIG) valósíthat meg.

Kozák Péter, az Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság (ATIVIZIG) vezetője elmondta, a fejlesztés négy település – Baks, Dóc, Sándorfalva és Algyő – árvízi biztonsága szempontjából kiemelt jelentőségű. A töltés állapota elsősorban üzemeltetési szempontból jelent nehézséget, a burkolatlan út kedvezőtlen időjárási körülmények között szinte járhatatlan. A beruházás turisztikai szempontból is fontos, hiszen a fejlesztésnek köszönhetően hamarosan Csongrád és Szeged között végig burkolt töltéskoronán haladhatnak a kerékpárosok.

Borza Tibor, az ATIVIZIG műszaki igazgató-helyettese kifejtette, az Alsó-Tiszán a 19. század közepén kezdték kiépíteni a védvonalakat. Az 1879-es szegedi nagyárvizet megelőző petresi gátszakadás ezen a területen történt, majd a 2006-os árvíz idején is megcsúszott a mentett oldali rézsű egy szakaszon. A beruházás a szegedi ártéri öblözet északi részén, az algyői hídtól a Dong-ér főcsatorna torkolatáig valósul meg. A teljes ártéri öblözetben 183 500 ember lakik, a fejlesztés közvetlenül négy település védelmét javítja. 

A beruházás két részre bontható: 9276 méteren a töltést – 10-40 centiméterrel – a mértékadó árvízszintre magasítják. Emellett több mint 10 kilométeren, a töltéskoronán és a gátőrházakhoz, szertárakhoz vezető rámpákon makadámutat építenek ki, mert az az aszfaltburkolatnál sokkal rugalmasabban tudja követni a töltéstest kiszáradás vagy vízzel telítődés miatti mozgását – tudatta a szakember.

A 2023 végére megvalósuló beruházás kivitelezője KÖTIVIÉP’B Kft. (MTI)

fókusz

Egymillió fajt fenyeget a kihalás veszélye

A klímaváltozás a jég visszahúzódása, illetve a gleccserek fogyatkozása révén is szembetűnő – szögezte le a geológus szakma véleményére hivatkozva Áder János volt államfő, a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány kuratóriumi elnöke Kék bolygó című podcastjának december...

história

Decemberi mérnök-kalauz

Technikatörténeti érdekességek, programok, műszaki- és mérnöki évfordulók 2024 decemberében.   Mérnök-kamarai szakmai továbbképzések Az év utolsó napjához közeledve a kötelező szakmai továbbképzések teljesíthetősége érdekében a Magyar Mérnöki Kamara egyes szakmai...

digitális mérnök újság


Mérnökigazolvány
Kamarai kedvezmények


Keresés

Melyik kategórián belül szeretne keresni?(Kötelező)