Uniós támogatással, 970 millió forintos beruházással több mint kilenc kilométeren magasítják és burkolják le a töltést a Tisza jobb partján Csongrád-Csanád megyében.
Lábdy Jenő, az Országos Vízügyi Főigazgatóság műszaki igazgatóhelyettese a projektet bemutató szeptember 15-i rendezvényen közölte, a 2014-2020-as uniós költségvetési ciklus maradványforrásaiból 40 milliárd forint érkezett a vízügyi ágazatba. A nyertes projektek közül kettőt az Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság (ATIVIZIG) valósíthat meg.
Kozák Péter, az Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság (ATIVIZIG) vezetője elmondta, a fejlesztés négy település – Baks, Dóc, Sándorfalva és Algyő – árvízi biztonsága szempontjából kiemelt jelentőségű. A töltés állapota elsősorban üzemeltetési szempontból jelent nehézséget, a burkolatlan út kedvezőtlen időjárási körülmények között szinte járhatatlan. A beruházás turisztikai szempontból is fontos, hiszen a fejlesztésnek köszönhetően hamarosan Csongrád és Szeged között végig burkolt töltéskoronán haladhatnak a kerékpárosok.
Borza Tibor, az ATIVIZIG műszaki igazgató-helyettese kifejtette, az Alsó-Tiszán a 19. század közepén kezdték kiépíteni a védvonalakat. Az 1879-es szegedi nagyárvizet megelőző petresi gátszakadás ezen a területen történt, majd a 2006-os árvíz idején is megcsúszott a mentett oldali rézsű egy szakaszon. A beruházás a szegedi ártéri öblözet északi részén, az algyői hídtól a Dong-ér főcsatorna torkolatáig valósul meg. A teljes ártéri öblözetben 183 500 ember lakik, a fejlesztés közvetlenül négy település védelmét javítja.
A beruházás két részre bontható: 9276 méteren a töltést – 10-40 centiméterrel – a mértékadó árvízszintre magasítják. Emellett több mint 10 kilométeren, a töltéskoronán és a gátőrházakhoz, szertárakhoz vezető rámpákon makadámutat építenek ki, mert az az aszfaltburkolatnál sokkal rugalmasabban tudja követni a töltéstest kiszáradás vagy vízzel telítődés miatti mozgását – tudatta a szakember.
A 2023 végére megvalósuló beruházás kivitelezője KÖTIVIÉP’B Kft. (MTI)