Páty település elérése eddig csak jelentős kerülővel, Biatorbágyon vagy Zsámbékon keresztül történhetett meg az M1 autópályáról. A Sasfészek-tó pihenőhelynél új direkt bekötéssel egy új összekötő út épül, mely közlekedési, közlekedésbiztonsági, lakossági és gazdasági szempontból is kedvező. A beruházás alapkövét Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium miniszterhelyettese, Menczer Tamás, külügyi államtitkár, Székely László, Páty polgármestere, Tarjáni István, Biatorbágy polgármestere és Juhász Zoltán, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgató-helyettese tette le.
A projektnek köszönhetően könnyebben elérhetővé válik Páty központja és iparterülete is. A beruházás keretében 2,5 kilométer új nyomvonalú 2X1 sávos út épül. A munkák két részre osztva zajlanak:
- ütem – Páty bekötő út M1 autópálya Sasfészek-tó pihenőhely és 81106 j. utak közötti szakasz
Az új 1,14 km hosszú bekötő út a Sasfészek-tó pihenőhely meglévő csomópontjából indul és a 81106 j. Biatorbágy-Páty összekötőútig tart. Ezen szakaszon két új körfogalom épül, a 2. j. körforgalom és a 81106 j. úti [3. j.] körforgalom. Kialakításra kerül továbbá 7 kapubehajtó. Megvalósul a Füzes-patak meglévő hídjának felújítása és a patak mederrendezése. Átépül a 81106 j. út kb. 160 méter hosszon, ezen felül csatlakozások épülnek ki a meglévő földúthálózathoz.
- ütem – Páty nyugati elkerülő út 2. j. körforgalom és 1102 j. út közötti szakasz
A Páty nyugati elkerülő hossza közel 1,4 kilométer. A szakasz a 2. j. körfogalomból indul és a 1102 j. Budakeszi-Zsámbék összekötő útig tart. Itt két új körforgalom épül, a 4. j. körforgalom, és a 1102 j. úti körforgalom [5. j. körforgalom]. Kialakításra kerül 3 kapubehajtó. Megvalósul a 1102. j. út érintett, kb. 110 méteres szakaszának bontása és a terület helyreállítása, a Rákóczi utca kopóréteg cseréje kb. 1,4 kilométer hosszon. Ezek mellett épül 160 méter stabilizált földút és 780 méter zajárnyékoló fal is, valamint itt is épülnek földút csatlakozások az ingatlanok megközelítésének biztosítása érdekében.
A közmű kiváltások mindkét rész esetében a fejlesztés részét képezik.
Az I. ütem rendelkezésre álló munkaterületeinek átadása 2022. március 18-án megtörtént. Az I. ütemnél a régészeti munkák még folynak a jelentős régészeti érintettség (avar kori temető) miatt, továbbá jelenleg fakivágás és cserjeírtás is zajlik. A látványos nagytömegű földmunkák a munkakezdéshez szükséges dokumentációk elkészítése és műszaki ellenőri jóváhagyása után várhatóan április közepén kezdődnek el.
A kivitelezés várható befejezése az I. ütem esetében 2023 I. negyedév, a II. ütem esetében pedig 2023 év vége.
Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium miniszterhelyettese elmondta: A megfelelő minőségű közlekedési infrastruktúra hozzájárul a gazdaság erősödéséhez, a közúti fejlesztéseknek köszönhetően jelentősen javul a térségek elérhetősége, és csökken az utazási idő. A 2010-ben még kevesebb mint 1300 kilométernyi teljes hazai gyorsforgalmi hálózat mára meghaladja az 1900 kilométert.
Menczer Tamás, külügyi államtitkár, Pest megye 2-es számú választókerületének FIDESZ-KDNP színeiben induló országgyűlési képviselőjelöltje kiemelte: A mai nap rendkívüli jelentőségű a Buda környéki régió életében. Az ugyanis mindenki előtt ismert, hogy az elmúlt években nagyon dinamikusan nőtt a lakosságszám ezen a területen, és ez a közlekedést megnehezítette. Az itt élők visszajelzései alapján úgy láttuk, hogy az M1 autópálya pátyi lehajtója nagy segítség lenne az érintett öt településen élő emberek számára, hiszen ezzel könnyebbé válik a közlekedés. A kormány szeptemberi támogatását követően már októberben megkezdődtek az előkészítő munkák, a mai nappal lép a kivitelezés egy következő fontos fázisba.
Székely László Páty polgármestere kiemelte: A közlekedésszervezési kérdéseken túl gazdaságilag is nagyot lök majd településünkön ez a beruházás, hiszen új lendületet kaphatnak az iparterületi fejlesztések, azokkal az eddig kiaknázatlan területekkel, amik most elérhetővé és könnyen megközelíthetővé válnak az útépítések következtében.
Tarjáni István, Biatorbágy polgármestere hangsúlyozta: Miért fontos Biatorbágy számára ennek az összekötő útnak a megépítése? A most induló fejlesztés azt az autópálya csomópontot köti össze Páttyal, amelyre Biatorbágy ugyanolyan régóta vár, mint az itt élők. Városunk abban a szerencsés helyzetben van, hogy fő közlekedési utak csomópontjában, illetve azok mellett helyezkedik el. Ennek azonban nem csak előnyei vannak. Az átmenő forgalomnak, mely bennünket terhel, a jelentős része Páty felől érkezik, de a Telki és Budajenő felől érkezőknek is ésszerű erre venni az irányt, ha dél felől szeretnék megközelíteni Budapestet vagy az M0-ás körgyűrűt. Ez az út jelentősen fogja csökkenteni a Páty felől érkező átmenő forgalmat, ami Telkit és Budajenőt is beleszámítva közel 30 ezer embert érint.
Juhász Zoltán, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgató-helyettese a beruházás műszaki tartalmával kapcsolatban elmondta: A beruházás keretében jelentős földmunkákat fogunk végrehajtani. Több mint 87 ezer köbméternyi földet mozgat meg a kivitelező, hogy ez az út létrejöhessen, és több mint 5300 tonna aszfaltot fog beépíteni, hogy az úton közlekedhessünk. Tervezetten tavasszal már látványos munkákkal fognak találkozni az itt élők.
A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából a NIF Zrt. beruházásában valósul meg. A kivitelezést hazai költségvetési forrásból a Mészáros és Mészáros Zrt. végzi nettó 4,39 milliárd forint értékben.
Forrás: NIF