3° C
Ma 2024. november 23., szombat, Kelemen és Klementina napja van.
3° C
Ma 2024. november 23., szombat, Kelemen és Klementina napja van.

Bejelentkezés

e-Mérnök Rendszer



Letöltés
MMK Középtávú stratégia
2021-2025


Főoldal 5 országjáró 5 Közlekedési államtitkár: a vasút a társadalmat összetartó alapstruktúra

Közlekedési államtitkár: a vasút a társadalmat összetartó alapstruktúra

okt 11, 2022 | országjáró

A vasút a társadalmat összetartó alapstruktúra is, amelyre nem szabad egyszerű megtérülési üzleti logikával tekinteni – jelentette ki Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium államtitkára október 12-én Egerben, az V. Magyar Közlekedési Konferencián.

 

A közlekedésért felelős államtitkár a háromnapos tanácskozás nyitónapján tartott előadásában arról beszélt, hogy teljes szemléletváltásra van szükség. A vasútcentrikusságot középpontba állító stratégiai irányváltás okai között az államtitkár a környezetvédelmi elvárásokat, a minimáli olajfüggőség szerepét, a vasútnak a jövőbe mutató és szerethető voltát, gazdaságélénkítő hatását, a várostérségek fejlesztésében, illetve a védelmi ipari struktúrában játszott szerepét sorolta. Az államtitkár óriási kihívásnak nevezte az energiaárak robbanását. Adatai szerint a vasúti szolgáltatásban a 36 forint/kilowattóra helyett belépő 288 forint azt jelenti, hogy az eddigi 1,7 milliárd forintos havi energiaköltség 9,8 milliárd lett. „Ezt az alapvető szolgáltatást azonban a magyar állam eddig is fenntartotta és minden körülmények között fenntartja a jövőben is” – jelentette ki.

Az olcsó áram miatt eddig nem is mérték, hogy mennyit fogyaszt egy gép, nem volt szempont az energiahatékony vezetés. Most azonban az energia másként jelenik meg, megtérülők lettek például az új gyártású mozdonyok, pusztán az árammegtakarításuk okán – fejtette ki Vitézy Dávid. Az államtitkár szerint irányváltás jön: míg az elmúlt 12 évben autópályákra, közútra 2000 milliárd, vasútra pedig 1500 milliárd forintot költött az állam, ez a számadat a következő 12 évben megfordul. Ebben szerepet játszik az is, hogy az EU lényegében kivonul a közútfejlesztés finanszírozásából. Kiemelte, hogy a kamionforgalom vasútra terelése elemi érdeke Magyarországnak. Fejleszteni szükséges a vasúti árufuvarozást, képessé kell tenni a vasutat a nemzetközi tranzit kiszolgálására és arra, hogy segítse a nagy befektetői letelepedéseket. A teherszállításhoz hasonlóan a személyszállítás területén is további minőségi változásokat kell elérni – mondta az államtitkár, hozzátéve: ezt a szolgáltatást nem csak fenntartani, folyamatosan fejleszteni is kell.

Fónagy János, a konferenciát rendező Közlekedéstudományi Egyesület elnöke kijelentette: a mostani válságos helyzetben a közlekedésnek is ki kell vennie a részét a talpon maradásból. „A közlekedési alapstruktúra fenntartása a kormány cselekvőképességét is bizonyítja” – jelentette ki.

Ignácz Balázs, Heves megye főispánja köszöntőjében azt hangsúlyozta, hogy az elmúlt évek közlekedési infrastruktúra fejlesztései Heves megyét sem kerülték el. Megépült az M25 autóút, a Magyar falu programban sok alsóbbrendű és több helyi út újult meg. (MTI)

kamarai hírekkiemelt kamarai hírek

Műszaki Értelmiség Napja, Debrecen

A Hajdú-Bihar Vármegyei Mérnöki Kamara – a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Építőmérnöki Kar, valamint a Magyar Tudományos Akadémia DAB Műszaki Szakbizottsága közreműködésével – a Magyar Mérnöki Kamara védnöksége alatt október 15-én konferenciát...

kitekintő

New Yorkban lebegő úszómedencét építenek a Brooklyn hídnál

Hamarosan egy különleges úszómedence lesz New York új attrakciója, melyet a 35-ös mólónál építenek meg Manhattan Lower East Side-ja közelében, a Brooklyn hídnál. Ám a megvalósítás előtt a biztonságos úszás megteremtése érdekében, a város az állammal közös...

digitális mérnök újság


Mérnökigazolvány
Kamarai kedvezmények


Keresés

Melyik kategórián belül szeretne keresni?(Kötelező)