Melyik a jobb a Földnek: az elektromos vagy a robbanómotoros jármű? A válasz erre a kérdésre vakítóan kézenfekvőnek tűnhet: az elektromos autóknak kedvezőbbnek kell lenniük a környezet számára, mert nincs kipufogógázuk, ezért vezetés közben nem bocsátanak ki üvegházhatású gázokat. Az elektromos járművek azonban nem tökéletesek, és „saját” szennyező problémáik vannak. Nevezetesen az, hogy olyan alapanyagok is szükségesek az előállításukhoz – mint például a lítium –, amelyek kitermeléséhez jelentős mennyiségű energiára van szükség.
Ráadásul az akkumulátorgyártás csak egy része az elektromos autókkal kapcsolatos dilemmáknak. A Proceedings of the National Academy of Sciences folyóiratban közzétett, 2014-es tanulmány az EV (tisztán elektromos, nem hibrid) autók kibocsátásának teljes életciklusát vizsgálta, az akkumulátorokhoz szükséges fémek bányászatától az áramellátáshoz szükséges villamos energia előállításáig, majd a kapott értékeket összehasonlította az átlagos kibocsátással működő benzines járművekével. A kutatás megállapította, hogy ha az elektromos járműveket pl. széntüzelésű erőműben előállított villamosenergiával töltik fel, akkor ez a környezetre nézve rosszabb forgatókönyv, mintha a hagyományos benzines autókkal járnánk tovább.
De a helyzet „zöldül”: nagyon kevés olyan hely van, ahol az elektromos hálózatokat továbbra is teljes egészében vagy túlnyomórészt szénerőműből biztosítják. Kína ezek közé tartozik; 2019-ben becslések szerint az ország energiaellátásának 58%-a szénből származott, és valószínűleg Kína egyes részeit továbbra is teljes egészében szén biztosítja. Kína hálózata azonban javul, egyre több beruházást hajtanak végre a megújuló energiák terén – például a szélenergia-kapacitásuk már kétszer nagyobb, mint az Egyesült Államoknak, és évente több napelemet építenek, mint bármely más országban – írja a Nature magazin. Ez a javuló trend – több megújuló energia és kevesebb fosszilis üzemanyag – globálisan megfigyelhető, és hozzájárul az elektromos járművek környezeti hitelességének növeléséhez – mondta Gordon Bauer, a San Francisco-i Nemzetközi Tiszta Közlekedési Tanács (International Council on Clean Transportation in San Francisco) elektromos járműkutatója. „Ahogy a hálózatok zöldebbé válnak egy elektromos jármű élettartama alatt, a helyzet – mármint a visszaosztott szennyezés – csak egyre jobb lesz.”
Amerikai kutatók kiszámolták: ha az Egyesült Államokban az összes magántulajdonban lévő jármű elektromos lenne, akkor ez az országban az üvegházhatásúgáz-kibocsátást évente 46%-kal (0,5 gigatonna szén-dioxiddal) csökkentené a hagyományos gázüzemű autókhoz képest. Ez a csökkentés még tovább növelhető, ha a járműveket okos töltéssel töltenék, vagyis figyelembe véve az energiatermelő erőművek terhelésének hullámzását. Leegyszerűsítve: az éjszakai töltéssel a kibocsátás-megtakarítás 49%-ra növekedhet(ne). Mindez persze csak elmélet: ezek a becslések egy olyan országot képzelnek el, amely sokkal több megújuló energiával rendelkezik, célja a zéró szén-dioxid-kibocsátás és olyan nemzeti elosztó hálózatot üzemeltet, amely nem járul hozzá az éghajlatváltozáshoz. Jelentős politikai akarat és gyakorlati változás kell, hogy a fenti forgatókönyv valóra váljon, de ezzel együtt hasznos feltérképezni az alternatívákat.
Végső soron, környezetvédelmi szempontból sokkal könnyebb érvelni az elektromos járművek vásárlása mellett, mint egy gáz- vagy dízelüzemű jármű mellett. De mi a helyzet a költségekkel? Az elektromos járművek nem túl drágák az emberek többségének? – teszik fel a kérdést az említett tanulmányban.
A Consumer Reports 2020-as jelentése szerint ez is változik. A tanulmány becslése szerint a mérföldenkénti javítási és karbantartási költségek az EV élettartama alatt csak a felét (!) érik el a belső égésű motorral felszerelt hagyományos járművek hasonló költségeinek.
A jelentést készítők 2029-30-ra prognosztizálják, amikor már valamennyi jövedelmi csoportra érvényes lesz, hogy jobban megéri elektromos járművet vásárolni és üzemben tartani.
Forrás: https://www.livescience.com/electric-cars-environment.html