6° C
Ma 2024. november 21., csütörtök, Olivér napja van.
6° C
Ma 2024. november 21., csütörtök, Olivér napja van.

Bejelentkezés

e-Mérnök Rendszer



Letöltés
MMK Középtávú stratégia
2021-2025


Főoldal 5 praxis 5 ITM: életerős hazai háttériparral húzhatja a vasútfejlesztés a fenntartható növekedést

ITM: életerős hazai háttériparral húzhatja a vasútfejlesztés a fenntartható növekedést

okt 14, 2021 | praxis

A versenyképes vasút programja összesen mintegy hatezer milliárd forintnyi ágazati korszerűsítési igényt azonosít be. A tervezett beruházások alapvető célja az utasok és fuvaroztatók magas színvonalú kiszolgálása, a vonatközlekedés vonzerejének növelése. A fejlesztések a hazai gyártású termékkínálat bővítésével, nívójának emelésével járulhatnak hozzá a magyar vállalkozások helyzetbe hozásához is – ismerteti az Innovációs és Technológiai Minisztérium október 14-i közleménye.
 

 

A vasút nemcsak sín és mozdony, ezért a pályaépítésen és járműgyártáson túl a vonatozást biztonságossá és kényelmessé tevő további területeken is meg kell erősíteni a belföldi ipari és beszállítói kapacitásokat. A vasútbiztonsági automatikai rendszereket egyetlen tisztán magyar tulajdonú vállalkozásként építő Prolan Zrt. e folyamatban megkerülhetetlen szereplő lehet. A társaság szakmai rendezvényen mutatta be fejlesztésének eredményeit, alkalmazási lehetőségeit október 14-én Budapesten.

A vasúti biztosítóberendezésekben harminc évvel ezelőttig a jelfogós technikát használták, ekkor még minden alrendszer és részegység hazai gyártásához adottak voltak a feltételek. Az elektronikus megoldások kilencvenes években megkezdődött fejlesztésébe és előállításába azonban Magyarország már csak minimális mértékben volt képes bekapcsolódni. A magyar teljesítés mára ugyan körülbelül 35 százalékra növekedett, ám még mindig jelentősen elmarad az egyéb vasúti alrendszereknél regisztrálható akár 85-90 százalékos hazai hozzáadott értéktől.

Az uniós átjárhatósági követelmények miatt is a vasútépítési projektek mintegy harmadát teheti ki a biztosítóberendezési rendszerek telepítése. A hozzávetőleg hétszáz magyarországi vasútállomás több mint tizedén már elektronikus biztosítóberendezési rendszerek üzemelnek. Fontos tehát, hogy magyar szellemi termékként előálló fejlesztésekkel ezen a területen is pozíciót fogjon a hazai ipar.

A Prolan állomási hibrid-elektronikus biztosítóberendezése, a Proris közel 200 mérnökévnyi munkával készült el. A teljes termékcsalád kifejlesztését összesen 1,6 milliárd forint állami támogatás segítette. A biztosítóberendezés moduljait is a cégcsoport budapesti elektronikai gyárában állítják elő. Az első telepített berendezés tavaly augusztus óta üzemel Gyál állomáson.

Az ITM közleménye idézi Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkárt, aki kifejtette: „a kormány a fenntartható növekedés alapvető feltételének tartja, hogy a gazdaság magyar, high-tech és zöld legyen. A hazai ipar és a nemzeti vállalkozások támogatása és védelme érdekében a kis- és közepes vasútállomások átépítésekor komolyan számolni kell a Prorissal. A magyar gyártó szállítja a legkorszerűbb technológiákat használó egyik intermodális terminál vasútüzemét kiszolgáló biztosítóberendezést is.” (MTI, fotó: Proris)

 

kamarai hírekkiemelt kamarai hírek

Műszaki Értelmiség Napja, Debrecen

A Hajdú-Bihar Vármegyei Mérnöki Kamara – a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Építőmérnöki Kar, valamint a Magyar Tudományos Akadémia DAB Műszaki Szakbizottsága közreműködésével – a Magyar Mérnöki Kamara védnöksége alatt október 15-én konferenciát...

kitekintő

New Yorkban lebegő úszómedencét építenek a Brooklyn hídnál

Hamarosan egy különleges úszómedence lesz New York új attrakciója, melyet a 35-ös mólónál építenek meg Manhattan Lower East Side-ja közelében, a Brooklyn hídnál. Ám a megvalósítás előtt a biztonságos úszás megteremtése érdekében, a város az állammal közös...

digitális mérnök újság


Mérnökigazolvány
Kamarai kedvezmények


Keresés

Melyik kategórián belül szeretne keresni?(Kötelező)