A tagozat elnöksége november 9-én tartotta elnökségi ülését, díjátadó ünnepségét, illetve a GTE-vel és a BPMK-val közösen elindította a Mérnökklub rendezvénysorozatot.
Koszorúzás Botka Imre emléktáblájánál
A Gépészeti Tagozat Botka Imre utolsó lakóhelyén, a Stefánia út 29. számú ház falán 2006-ban emléktáblát helyezett el, amelyet minden évben a megkoszorúz. Az idei eseményen a Gépészeti Tagozat Elnöksége – dr. Bánó Imre, dr. Borbás Lajos, dr. Dévényi László, Fekete Kornélia, Gonda Zoltán és dr. Oldal István –, valamint az 2023. évi díjazott, Hadházi Dániel emlékezett meg „a magyar fogaskerékkirályról”. Botka Imre (1906-1973) a Ganz-Mávag főkonstruktőreként a Ganz-Botka fogazatrendszer szabadalmaztatójaként – amely több új elméleti eredmény alkalmazásaként született – számos nagy jelentőségű Ganz termék hajtóművét tervezte meg (Belgrád-Dubrovnik motorvonat, „Stuka” villamos stb.). Dolgozott többek között Szerbiában, Spanyolországban és Argentínában is, mindenhol a magyar mérnöki szaktudást képviselve. Emberi és szakmai értékei alapján az MMK Gépészeti Tagozata 2001-ben tiszteletére és emlékének megőrzésére Botka Imre-díjat alapított, amelyet évente egy olyan magyar gépészmérnök kaphat meg, aki tudományos eredményeire alapozott, nagy jelentőségű szakmai alkotást hozott létre.
A képen balról jobbra: dr. Dévényi László, dr. Oldal István, dr. Bánó Imre, Fekete Kornélia, Hadházi Dániel, dr. Borbás Lajos
Kihelyezett és SZMT tagjaival kibővített elnökségi ülés a GTE-nél
A tagozat elnöksége és szakértői minősítő bizottsága a Gépipari Tudományos Egyesület (GTE) Czobor utcai székházában tartotta ülését november 9-én. A résztvevőket dr. Takács János, a GTE elnöke köszöntötte, kiemelve az immár több évtizedes sikeres és konstruktív együttműködést a Gépészeti Tagozattal. Az ülésen beszámoló hangzott el az előző elnökségi ülést követő tagozati és tagozatot érintő eseményekről, a FAP-ról, a tagozati díjak (Botka Imre-díj, diplomadíj, Magyar József-díj) aktualitásairól. Ezek mellett a résztvevők megvitatták az SZMT ügyrend módosításának javaslat tervezetét, a tanúsítványok és előminősítések helyzetét. A 2023. évi továbbképzések és törzsanyagok, valamint a megrendezett és tervezett megemlékezések (id. Rubik Ernő Emléknap, Pekár Imre szobrának koszorúzása) voltak még napirenden. Az alapszabály rendelkezéseit figyelembe véve a tagozati küldöttgyűlés november 30-án online + kontakt formában kerül megrendezésre.
Botka Imre-díj átadó ünnepség
A Magyar Mérnöki Kamara Gépészeti Tagozata november 9-én kibővített elnökségi ülés keretében a Gépipari Tudományos Egyesület székházában tartotta Botka Imre-díj átadó ünnepségét, amelyen a Mérnökklub vendégei is részt vettek. A díjat az elmúlt években hazai és külföldön dolgozó, kimagasló elméleti és gyakorlati alkotó tevékenységet végző gépészmérnökök, személyiségek kapták meg, akik közül többen nemzetközileg is ismertek és elismertek.
Gonda Zoltán megnyitóját követően köszöntőt mondott dr. Takács János, a Gépipari Tudományos Egyesület elnöke és dr. Bánó Imre, a BPMK Gépészeti Szakcsoportjának elnöke. A Botka Imre-díj történetéről dr. Oldal István tartott előadást, majd Botka Imre életéről – akit Gustav Niemann müncheni professzor a „régóta ismert magyar fogaskerék király” címmel illetett – dr. Kolonits Ferenc archív fényképfelvételei nyomán dr. Dévényi László beszélt.
A 2023. évi díjazott szakmai életrajzát az előterjesztést benyújtó dr. Borbás Lajos ismertette, a Botka Imre-díj odaítélését pedig Hadházi Dániel számára „Innovatív hajómérnöki megoldásaiért és a 4800 t vízkiszorítású LB SHIVA I tengeri csőfektető hajó terveinek készítéséért” javasolta. A Botka Imre-díjat Gonda Zoltán a Gépészeti Tagozat elnöke, dr. Takács János a GTE elnöke és Némethy Zoltán a BPMK alelnöke adta át Hadházi Dániel okl. gépészmérnök, okl. hajóépítő szakmérnök számára.
Hadházi Dániel – az elmúlt évek díjazottjaihoz hasonlóan hagyományosan – megtartotta az ún. Botka-előadását – amely egyben a Mérnökklub szakmai előadása is volt „A tengeri csőfektető hajók tervezési folyamata, azok szerkezeti és elrendezési kialakítása és a tengeri csőfektetés speciális kérdései” címmel.
Mérnökklub
A rendezvénysorozat elindítását dr. Borbás Lajos, dr. Bánó Imre és Gonda Zoltán kezdeményezte. a Gépészeti Tagozat, a Gépipari Tudományos Egyesület és a Budapesti és Pest Vármegyei Mérnöki Kamara együttműködésével. A szervezők célja egy olyan fórum biztosítása a mérnöktársadalom számára, ahol találkozhatnak az érdeklődők a különleges mérnöki megoldások alkotóival, újszerű eljárások, megoldások megvalósítóival és bevezetőivel, amelyek minden bizonnyal érdeklődésre tarthatnak számot. Egy-egy délutánon az előadást követően a résztvevők kötetlen beszélgetésben oszthatják meg egymással gondolataikat, tehetnek fel kérdéseket az előadónak. A Mérnökklubot terveik szerint rendszeressé kívánják tenni, minden alkalommal más-más előadót meghívva más-más témakört megvitatva.
A november 9- i rendezvényen az előadó Hadházi Dániel – a szingapúri SeaTech Solutions Pte. Ltd. hajótervező iroda egykori műszaki igazgatója – volt, aki a tengeri csőfektető hajók tervezési folyamatával, azok szerkezeti és elrendezési kialakításával, és a tengeri csőfektetés néhány speciális kérdésével ismertette meg a résztvevőket.
A Mérnökklub első rendezvényén számos mérnöki szakterület képviselői jelen voltak, gépészmérnökök, közlekedésmérnökök, hajómérnökök, villamosmérnökök, repülőmérnökök, kohómérnökök, mezőgazdasági gépészmérnökök. Egyetemi oktatók, hazai és külföldi egyetemi professzorok, iparban dolgozó mérnökök, fiatal mérnökök és nyugdíjasok is. A rendezvény egyik lényeges momentuma volt, hogy több mérnöknemzedék képviselői beszélhettek és beszéltek is egymással.
Mérnök nemzedékek
A 2023. évi Botka Imre-díjas gépészmérnök: Hadházi Dániel
Dr. Borbás Lajos, a Botka Imre-díj birtokosa (2015), a BME c. egyetemi tanára, az EDUTUS Egyetem prof. emeritusa, a Bolognai Egyetem Akadémiájának levelező tagja (II. Osztály, Mérnöki Tudományok) előterjesztése nyomán.
Hadházi Dániel okleveles gépészmérnök (1977), okleveles hajóépítő szakmérnök (1983), a BME címzetes egyetemi docense
Hadházi Dániel 1977-ben szerezte gépészmérnöki oklevelét a Budapesti Műszaki Egyetem Gépészmérnöki Karán, áramlástechnika szakon. Első munkahelye a Magyar Hajó- és Darugyár Hajó- és Úszódaru Tervező Irodája volt, melynek szellőzés és klíma csoportját 1984 óta vezette. 1977-től 1987-ig részt vett a Magyar Hajó- és Darugyár, a későbbi Ganz Danubius Hajó- és Darugyár Angyalföldi Gyárában készült valamennyi úszódaru és úszómű tervezésében, valamint munkatársaival kidolgozták az első magyar fedélzeti számítógép rendszerterveit, amely egy 120 t terhelhetőségű úszódaruba (Divic) került beépítésre.
1991 – 2017 között több ciklusban szakmai munkáját Szingapúrban végezte. A SeaTech Solutions Pte. Ltd. hajótervező mérnöki iroda különböző részlegeiben irányította az ott folyó hajótervezési tevékenységet, ugyanakkor nem adta fel a hazai oktatói tevékenységét sem.
Kollégáival együtt tevékenyen részt vett a BME Közlekedésmérnöki Kar Repülőgépek és Hajók Tanszékének valamennyi hazai, illetve Európai Unión kívüli forrásból finanszírozott, így például a belvízi hajózás biztonságosabbá tételét célzó, a magyar-kínai tudományos együttműködés keretében a Nanjing Forestry University-vel közösen 2005-2006-ban végzett projektben is. Számos hazai és nemzetközi szakkonferencián előadóként vett részt. 2009-ben közreműködött a „Mozgásba lendítjük Magyarországot” című közlekedés koncepció vízi közlekedés fejezetének kidolgozásában.
Alapító főszerkesztője a 2004 februárjában indult és tíz évfolyamot megélt Hajós Füzetek című tanszéki szakmai folyóiratnak. A hazai és külföldi munkái során felgyülemlett szakmai tapasztalatait napi egyetemi oktatási tevékenységében is hasznosította. Hallgatói számára, a Műegyetem keretén belül 2009 nyarán indította el első ízben (és azóta még két alkalommal megtartotta) – évfolyamtól függetlenül – valamennyi hajómérnök hallgató számára a négyhetes nyári hajótervező táborát, amelyet nemzetközi mesteriskolává kívánt fejleszteni.
A Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) Hajózási Tagozata Hajómérnöki Bizottságának elnöke. Külföldön végzett munkája során kialakította és bevezette a tervezőiroda hajótervezésének rendszerét, tengeri hajók vízvonal tervei, hajtástervei, tengerállósági (stabilitási) számítások és módszer, hajócsavarok tervezése, hajók javítási megoldásai, kavitációs problémák megoldása is a nevéhez fűződik. Tevékenységével jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy a szingapúri székhelyű hajótervező társaság ma már Kínában, Indiában, Mianmarban, Thaiföldön, Japánban, Vietnamban, Malajziában, Koreában, Ausztráliában és Németországban is regionális irodákat működtet.
https://www.slideshare.net/surajithkanakam/seatechsolutio
Hadházi Dániel különleges tengeri hajók, offshore ellátó, csőfektető, búvár munkákat kiszolgáló, tankoló hajók, úszódaruk, átrakó pontonok, speciális rendeltetésű kikötői vontatók stb. tervezési munkáit végezte és irányította, valamint a hajóépítés helyszíni tervezői támogatását végezte a hajógyárakban.