A február 8-án Hágában rendezett szintetikus fenntartható légi üzemanyagok (SAF) témájú nemzetközi konferencián bejelentették, hogy a világon elsőként a holland KLM légitársaság fenntartható módon előállított szintetikus kerozin hajtású utasszállító gépet indított január végén az amszterdami Schiphol repülőtérről Madridba.
A konferencia keretében a szintetikus kerozin gyártója a Shell, a járatot üzemeltető KLM, továbbá Cora van Nieuwenhuizen holland infrastrukturális és vízgazdálkodási miniszter közösen számolt be a mérföldkőnek számító eseményről. „Büszke vagyok arra, hogy a KLM hajtotta végre az első, megújuló forrásokból előállított szintetikus kerozinnal hajtott utasszállító felszállását. A fosszilis üzemanyagokról a fenntartható alternatívákra való áttérés a repülés egyik legnagyobb kihívása. A flotta megújítása jelentősen hozzájárult a CO2-kibocsátás csökkentéséhez, de a termelés növelése és a fenntartható repülőgép-üzemanyag használata jelenti a legnagyobb különbséget a jelenlegi repülőgép-generáció szempontjából. Éppen ezért egy jó ideje összefogtunk különböző partnerekkel, hogy ösztönözzük a fenntartható szintetikus kerozin fejlődését. Az első, szintetikus kerozinnal végzett repülés megmutatja, hogy ez a gyakorlatban is lehetséges, és előre tudunk lépni” – mondta el Pieter Elbers, a KLM vezérigazgatója
A szintetikus kerozint a Shell olajvállalat amszterdami kutatóközpontjában állították elő széndioxid, víz, nap-, szélenergia felhasználásával. Hollandia az egyik vezető európai ország a fenntartható repülési üzemanyagok fejlesztése és alkalmazása ösztönzése terén, mindezt a repülés fenntarthatóbbá tétele érdekében. Hollandia az egyik vezető európai ország a fenntartható repülési üzemanyagok fejlesztése és alkalmazása ösztönzése terén, mindezt a repülés fenntarthatóbbá tétele érdekében. Hollandia célja, hogy az európai légitársaságok 2050-ig teljes mértékben fenntartható üzemanyaggal tudjanak repülni. Ennek egyik eleme a hollandiai Delfzijlben az első fenntartható biokerozin gyár, amely a SkyNRG, a KLM, a Schiphol Repülőtér és az SHV Energy együttműködésének eredménye.
A kongresszus résztvevői között voltak többek között európai politikusok, döntéshozók, az üzleti élet, valamint a (repülő) ipar és a nem kormányzati szervezetek képviselői is. Hollandia, Franciaország, Svédország, Németország, Finnország, Luxemburg és Spanyolország közös nyilatkozatában jelezte, hogy a világjárványból való kilábalásnak együtt kell járnia a légiközlekedés fenntarthatóságának felgyorsításával az éghajlati célok elérése érdekében, melyhez az Európai Bizottság támogatására is szükség van. A tagállamok a fenntartható biokerozin mellett a fenntartható szintetikus kerozin fejlesztését tekintik az egyik legígéretesebb és leghatékonyabb módnak a légi közlekedés kibocsátásának csökkentésére az elkövetkező évtizedekben.
„A repülés fenntarthatóbbá tétele nemzetközi kihívás, amellyel közösen szembesülünk. Ma nagy lépést teszünk a repülés új fejezetében. Ennek az ígéretes újításnak a következő évtizedekben nagy jelentősége lesz a repülésből származó CO2-kibocsátás csökkentése érdekében. Nagyszerű, hogy Hollandiában elsőként mutattuk meg, hogy ez lehetséges: óriási elismerés minden érintett számára. Remélem, hogy a légiközlekedés ezen zűrzavaros időiben ez arra ösztönzi az ágazatban érintetteket, hogy tovább haladjanak a megkezdett úton” – mondta el Cora van Nieuwenhuizen, holland infrastrukturális és vízgazdálkodási miniszter.