Január 7-én megtörtént az Atlétikai stadion mellett épülő „Robinson-híd” pilon beemelése. A 70 m hosszú, csaknem 200 t-s acélelem behelyezése a Clark Ádám úszódaru teljes emelési kapacitásának kihasználásával volt lehetséges – közölte közösségi oldalán a szerkezetet tervező Speciálterv.
A daruról a pilont egy forgató állványra helyezték és acél segédszerkezetekkel forgatták végleges helyzetébe. A művelet több pontja is a megvalósíthatóság határán mozgott. Az úszódaru beúszása minimum 200 cm-es budapesti Duna vízállásnál volt csak lehetséges, melyre már hónapok óta vártak a kivitelezők. A változó keresztmetszetű és súlyeloszlású pilon megemeléséhez az emelési kapacitás határán több speciális segédeszköz és ellenőrző művelet is szükséges volt. A beemelés során a darura függesztett piloncsúcsnak deciméterekre kellett megközelítenie a szigetre telepített toronydarut. A beúsztatási manőver professzionális módon végrehajtva történt, az előzetesen kétnaposra tervezett pilon végleges pozícióba állítás művelet végül néhány óra alatt megtörtént – írták a bejegyzésben a tervezők.
A „Robinson-híd” egy 168 m teljes hosszúságú ortotróp acél pályaszerkezetes ferdekábeles híd. A szigeten elhelyezett pilon acélszerkezete 70 m hosszú, végleges pozíciójában 64 m-el magasodik a terep fölé. A 7 m járófelületű hídpályát 53 db ferde kábel rögzíti a magas pilonhoz, melyet 3 db hátrakötő kábel tart egyensúlyban. A hídfők és a pilon cölöp alapozásokon támaszkodnak, a karcsú acél felszerkezet a szigeten elhelyezett magas pilonra lesz felfüggesztve, közbenső fix alátámasztás nélkül. A híd szerkezeti kialakítása nemzetközi szinten is ritkaság. Az épülő acélszerkezet teljes tömege csaknem 2000 t. A karcsú szerkezetet rugós csillapítók segítik a gyalogosok komfort tartományában tartani.
A hídterveket a Speciálterv Kft készítette, felelős tervező: Pál Gábor.
Video link: https://youtu.be/leU9Fr0y9zg
Fotók: Nagy Mihály, Pál Gábor (Speciálterv)