A budapesti Duna leghosszabb, 10 kilométeres hídmentes szakaszára tervezett Új Duna-híd átvállalhatja a most kényszerből a főváros centrumán át bonyolódó forgalom egy részét, ezzel tehermentesítheti a belvárosi hidakat és a belvárost, a kerülők lerövidítésével hozzájárulhat az összes közúti forgalom csökkenéséhez. Ugyanakkor a villamospályával, széles gyalogos és kerékpáros utakkal együtt kiépülő híd a kompaktabb város ideájához is közelebb vihet, ezzel másodlagosan is hozzá tud járulni ahhoz, hogy a járművek kevesebb utat tegyenek meg Budapesten. Sok évtizedes terv, hogy átkelő épülhet Csepel és a budai kerületek között.
Az új híd három olyan kerületet köt majd össze (Ferencvárost, Csepelt és Újbudát), amelyek a fővárosi rozsdazónák területi listájának elején helyezkednek el. A ma elhanyagolt és alulhasznosított volt ipari és közlekedési területek helyén új lakó-, munkahelyi és pihenőnegyedek jönnek létre, mérsékelve a város forgalomfokozó szétterülését az agglomerációba. A leendő híd és a hozzá kapcsolódó útvonalak mentén már a közelmúltban és a jelenben is számos ingatlanfejlesztési projekt folyt, folyik, és így lesz ez a jövőben is.
Az új Duna-híd beruházója, a NIF Zrt., illetve a Budapest Fejlesztési Központ, mint a beruházás irányítója kérelmére megindult a híd engedélyeztetési eljárása. Az engedélyek megszerzése után lehet majd kiírni a közbeszerzést az új híd megépítésére. Az engedélyeztetési eljárással többéves tervezési folyamat zárul és léphet Budapest új hídja a megvalósulás útjára. A híd megépítéséhez szükséges közút- és hídkezelői hozzájárulásokat a Fővárosi Önkormányzat kiadta. A hídhoz kapcsolódó budai, csepeli és pesti úthálózat tervei is elkészültek, itt azonban az engedélyezési eljárás még nem indulhat meg, mivel a főváros a közútkezelői hozzájárulásokat egyelőre nem adta ki annak ellenére, hogy több tucatnyi szakmai egyeztetést folytattunk le és mára semmilyen vitás szakmai kérdés nem maradt nyitva a kapcsolódó úthálózat forgalmi rendje kapcsán. Ezzel együtt a továbbiakban is keresi a BFK az együttműködést, annak érdekében, hogy a kapcsolódó úthálózat építési engedélyei is rendelkezésre álljanak mihamarabb.
Az Új Duna-híd valójában két híd, Budáról Csepelre a Galvani utca vonalában a Duna főága fölé a nemzetközi tervpályázat győztese, a holland UNStudio és a brit Buro Happold Engineering konzorcium tervezett egy ikonikus megjelenésű átkelőt, a Soroksári-Dunát pedig Csepelről Ferencvárosba az Illatos út vonalában egy hasonlóan nagyvonalú másik híd íveli majd át.
Tervező: UNStudio, Buro Happold
Forrás: Budapest Fejlesztési Központ