Kiszivárgott egy egyelőre nem nyilvános javaslat a New York-i High Line – egy lezárása után látványos sétánnyá alakított magasvasúti pálya – még magasabbá tételéről.
Sokan ismerik képekről, úti filmekből a New York Manhattan városrészén végigfutó High Line-t. A város tervezői most azon dolgoznak, hogy megduplázzák a sétányt: az egykori magasvasút többszintessé alakítása a tervek szerint növeli majd az attrakció vonzerejét, megduplázza a látogatói kapacitást, miközben megfelel a szociális távolságtartás követelményének is. A fejlesztés kapcsán lehetővé teszik a környékbeli ingatlanok tulajdonosainak, hogy a javaslat támogatásáért cserébe megduplázzák a High Line-nal szomszédos épületek magasságát.
A 2009-es átadása óta a High Line évente nyolcmillió látogatót fogad, az 1,45 mérföldes útvonal gyakran van tele városnézőkkel, kocogókkal, ingázókkal, menetelő zenekarokkal, flashmobokkal, sajtpiacokkal, maratonfutókkal és katonai felvonulások résztvevőivel. Az új javaslat alapján bevezetik az egyirányú rendszert; a már meglévő szinten a gyalogosok északi irányba haladnak majd, míg a felső szintet a déli irányú forgalomnak tartják fent. Drónok százaival szeretnék megoldani, hogy mindenki a megfelelő irányba haladjon.
A High Line káprázatosan hatott a korábban elhanyagolt városrészre: számos új épületet emeltek, az egykor szellős út mára beépült, és ma már inkább hasonlít egy sötét kanyonra. A High Line, azaz „magas vonal” létrejötte azt jelenti, hogy a nyilvános sétány ismét a szomszédos épületek átlagos szintje felett halad majd, legalábbis addig, amíg az új tornyok magassága utol nem éri a városfejlesztők lassan testet öltő elképzelését.
És igen, a versenyfutás akár folytatódhat is! A High Line támogatóinak már most formálódik a terve egy harmadik, majd esetleg egy negyedik és ötödik szint hozzáadására a park biztosítására, hogy mindig egy lépéssel megelőzzék az ingatlanfejlesztőket. A látogatók nagy sebességű liftekkel vagy a vonal északi részén, a Hudson Yards-on, a Thomas Heatherwick tervezte, szintén rendkívül népszerű, áttört falú tálra emlékeztető épületéhez kapcsolódó kapun léphetnek majd be a magasabb szintekre.
Az „Edény”-nek nevezett különleges, vörösréz burkolatú épületet eleve úgy tervezték, hogy csatlakozhasson a High Line-hoz. Minderre úgy derült fény, hogy egy „aggódó polgár” érdekes tervrajzokat talált Chelsea városrészben egy köztéri szemetesben, amit aztán eljuttatott egy építészeti magazinnak.