A Budapest Fejlesztési Központ (BFK) elindítja a pesti körvasúti új megállók tervezését, az erre vonatkozó közbeszerzési eljárás várhatóan még a héten megjelenik – mondta a BFK vezérigazgatója május 3-án, sajtótájékoztatón.
Vitézy Dávid közölte, hogy a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia kiemelt céljai között szerepel a külső körvasút fejlesztése, és ennek keretében új vasúti megállók épülnek Budapesten. A tervek szerint négy helyszínen állnának meg a körvasúton vonatok. Lenne megálló a XVI. kerületben az Egyenes utcai lakótelepnél, ott a Gödöllői HÉV-re lehet majd átszállni. Megállót terveznek Rákosszentmihályon és Újpalotán is. A negyedik új megállóhely pedig Pestújhely néven a Kolozsvár utcánál jönne létre, ahol az 5-ös, a 124-es és a125-ös buszra, valamint a 62-es és a 69-es villamosra lehetne átszállni – ismertette. Ezekkel a megállókkal be tudják kapcsolni a körvasúti közlekedésbe a teljes XVI. és a XV. kerületet is – tette hozzá.
A körvasúton egy éve még csak tehervonatok közlekedtek, és tavaly nyár elején született meg a döntés, hogy legyen menetrend szerinti személyszállítás is – emlékeztetett Vitézy Dávid, megjegyezve az újpalotai lakótelep mellett van már egy megálló. Ha a négy megálló elkészül, a körvasúton folyamatos körirányú kapcsolat jönne létre. Piliscsabától – Óbuda, Újpest, Angyalföld, Rákospalota, a XVI. kerület és Zugló érintésével – Kőbányára, Rákosmentére, és tovább az agglomerációba, Gödöllő felé közlekednének a vonatok. Vitézy Dávid elmondta, a külső körvasúton jelenleg félóránként járnak az S76-os vonatok az esztergomi vonalról az északi vasúti hídon át Újpest és Angyalföld érintésével, megállnak Újpalotán és Rákoson végállomásoznak. A gödöllői vonal fejlesztésével ezek a vonatok meghosszabbíthatók lesznek Rákosról Pécel felé, ezen a MÁV csoporttal közösen dolgoznak – közölte.
Az új megállók elkészültével az S76-os vonatok egyre fontosabb harántirányú szerepet tölthetnek majd be – emelte ki. Távlati célként jelölte meg, hogy a Nyugati Pályaudvarra is be tudjanak menni vonatok a körvasútról. A kapcsolat megvan, de a pályaudvar jelenlegi állapotában nem tud több elővárosi vonatot fogadni a csúcsidőben. A szolgáltatás bővítéséhez a pályaudvar rekonstrukciójára van szükség.
Vitézy Dávid hangsúlyozta: azzal, hogy Budapest népes külső kerületei között kapcsolatokat teremtenek, lényegesen, 10-20 perccel rövidítik le majd az emberek utazását. Kérdésre válaszolva közölte, az az elképzelés, hogy a külső körvasúton óránként és irányonként legalább négy vonat járjon.
A közreadott sajtóanyag szerint a közbeszerzésen teljes tervezést várnak, vagyis a nyertesnek először megvalósíthatósági tanulmányt kell készítenie, majd az ezek alapján meghozott végső döntések szerint kell folytatni a munkát egészen a kiviteli tervekig és tenderdokumentumokig. Azt írták, 2027-től, a déli körvasút teljes elkészültével a közlekedési rend a tervek szerint megváltozik majd, és az Érd vagy Biatorbágy felől Kelenföldön és a déli körvasút új megállóit érintve közlekedő vonatok némelyike áthalad majd a külső körvasúton. Így olyan vasúti szolgáltatás jön létre Budapesten, amely körirányban a dél-nyugati agglomeráció felől Kelenföld, Nádorkert, Közvágóhíd, Népliget, Élessarok, Egyenes utcai lakótelep, Rákosszentmihály, Újpalota, Pestújhely, Angyalföld, Újpest, Óbuda és a pilisi agglomeráció között teremt kapcsolatot. (MTI)