5° C
Ma 2024. november 21., csütörtök, Olivér napja van.
5° C
Ma 2024. november 21., csütörtök, Olivér napja van.

Bejelentkezés

e-Mérnök Rendszer



Letöltés
MMK Középtávú stratégia
2021-2025


Főoldal 5 kitekintő 5 Chile hidrogén-nagyágyúvá válhat

Chile hidrogén-nagyágyúvá válhat

aug 9, 2021 | kitekintő

A Magyar Hidrogén és Tüzelőanyag-cella Egyesület júliusi hírlevelében figyelemreméltó dél-amerikai projektet vett célkeresztbe: Chile Nemzeti Zöld Hidrogén Stratégiáját mutatja be, melyre európaiként is érdemes odafigyelni, hiszen húsz év távlatában dobogós helyet céloztak meg a világ hidrogén exportjában, ráadásul Németországgal stratégiai partnerségre lépett az ország e-üzemanyag gyártás tekintetében. Az alábbiakban ennek összefoglalója olvasható.
 

 

Chile 2020 végén mutatta be „Nemzeti Zöld Hidrogén Stratégiáját”, amely az ország bőséges megújuló energia potenciáljára kíván építeni, és elsődlegesen zöld hidrogén előállítására fókuszál. A stratégia három fő célja: 2025-re – beépített vagy tervezés alatt álló – 5 GW elektrolizáló kapacitás; 2030-ra pedig 25 GW; 2030-ra világszinten a legkedvezőbb zöld hidrogén előállítási költség elérése, továbbá 2040-re Chile a világ három legnagyobb hidrogén exportőrévé válni.

 

Chile megújuló energia potenciálja rendkívül nagy. Az ország a 2025-re kitűzött megújuló alapú villamosenergia-termelési célt már most elérte, 2030-ra pedig 70% lehet a grid-mix megújuló alapú villamos energia részaránya. Emiatt a megújuló iparág új üzleti lehetőségeket keres, amelyek egyike a zöld hidrogén előállítás és export. Az ország északi részén található Antofagasta és Atacama sivatagok a világ legjobban besugárzott (irradiation) területei közé tartoznak: az egy tengelyes napkövetéssel ellátott PV rendszerek kapacitásfaktora 35% az északi területeken. Délebbre, Patagóniában pedig rendkívül jók a szélviszonyok – a 120 m toronymagasságú szélerőművek kapacitásfaktora 60% körüli. Megjegyezzük, hogy e kapacitásfaktorok kb. 2-2,5-szeres értékeket jelentenek a magyarországi PV és szélerőműves kapacitásfaktorokhoz képest. Chile energetikai minisztere, Juan Carlos Jobet szerint az ország 2050-re 25 millió tonna hidrogént fog előállítani, amelynek exportértéke nagyjából 30 mrd USD lesz. Chile hidrogénstratégiája szerint – melyet a McKinsey tanácsadó cég támogatott számításokkal, modellezésekkel – 2030-ra a világ legkedvezőbb zöld hidrogén előállítási árát tudja elérni az Atacama sivatagban: 1,3 – 1,4 USD/kg. Ebben természetesen nincs benne a szállítás és disztribúció költsége, de a jelenlegi elemzések, és projektek tervek alapján még a kontinentális léptékű szállítással együtt is versenyképesek lehetnek az Európában előállított zöld hidrogén árához képest.

A stratégia három fázisra bontja a fejlesztéseket, elsőként a belföldi hidrogénhasználat felfuttatása, majd a zöld hidrogén exportja még a 2020-as évtized vége, illetve a hazai közlekedési felhasználás és gázhálózati bekeverés elősegítése; harmadik fázisként az export felvevő piacok megerősödnek és jelentős mennyiségű H2 előállítása és exportja válik lehetővé: kiépül a szükséges szállítási infrastruktúra.

Egyes európai, különösen a tavaly megjelent német hidrogénstratégiából pedig tudjuk, hogy számottevő hidrogénimportot terveznek. A német stratégia 2 milliárd eurót irányoz elő nemzetközi együttműködésekre. Az érdekelt partnerek már a kooperáción dolgoznak, sőt, egy világszinten is újdonságnak számító klímasemleges e-üzemanyagokat (e-fuel) gyártó üzemet terveznek Chilében, „Haru Oni” néven. Lényegében egy nemzetközi Power-to-X projektről van szó, amely elsőként kap támogatást a német hidrogénstratégia keretében a Német Szövetségi Gazdasági és Energetikai Minisztériumtól. Peter Altmaier miniszter 2020 végén jelentette be a 8,23 millió eurós támogatás biztosítását a projektre, amely nyilvánvalóan a német ipart is támogatja, hiszen az egyik fő kivitelező a Siemens Energy lenne. Altmaier ekkor elmondta: „A német vállalatok a hidrogéntechnológiák élvonalába tartoznak globális szinten, és erre a Haru Oni projekt remek példa. A projekt demonstrálja, hogy zöld hidrogént és különböző származtatott energiatermékeit fenntartható módon lehet előállítani német technológiával, akár egy másik kontinensen is, jelen esetben konkrétan Chilében.” A chilei projekt egyrészt segíti a német hidrogénimportot egy megbízható zöld hidrogén exportőr megjelenésével, másrészt már most előkelő helyet biztosít a német cégeknek a hidrogéntechnológiák ígéretes nemzetközi piacán. A várakozások szerint a zöld hidrogén előállítása a jövőben még ilyen jelentős földrajzi távolságban, sőt, a szállítás költségét is figyelembe véve olcsóbb lehet, mint a németországi megújuló energiaforrásokon alapuló hidrogéngyártás. Június végén a két ország energetikai minisztere – a német Peter Altmaier és a chilei Juan Carlos Jobet – nyilatkozatot írt alá a két ország közös hidrogén munkacsoportjának létrehozásáról. A chilei-német „Haru Oni” projekt megújuló alapú villamos energiából – elektrolízis révén – zöld hidrogént állít elő. Ebből készül azután a metanol és a szintetikus benzin, amelyek low-carbon alternatív üzemanyagként használhatók a közlekedésben. A Siemens Energy ehhez egy integrált, kereskedelmi célú üzemet hoz létre a patagóniai Punta Arenasban. Az üzemet, pontosabban termékeit azért nevezik e-Fuel-nek, mert főleg szélenergiából származó villamos energia segítségével állítanak elő hidrogént, a szintézishez szükséges széndioxidot pedig a levegőből választanák le. A Haru Oni projekt ezzel gyakorlatilag a laboratóriumból az ipari alkalmazás szintjére lépteti elő az innovatív technológiát.

 

Bővebben: Hidrogén Hírlevél (hfc-hungary.org)

kamarai hírekkiemelt kamarai hírek

Műszaki Értelmiség Napja, Debrecen

A Hajdú-Bihar Vármegyei Mérnöki Kamara – a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Építőmérnöki Kar, valamint a Magyar Tudományos Akadémia DAB Műszaki Szakbizottsága közreműködésével – a Magyar Mérnöki Kamara védnöksége alatt október 15-én konferenciát...

kitekintő

New Yorkban lebegő úszómedencét építenek a Brooklyn hídnál

Hamarosan egy különleges úszómedence lesz New York új attrakciója, melyet a 35-ös mólónál építenek meg Manhattan Lower East Side-ja közelében, a Brooklyn hídnál. Ám a megvalósítás előtt a biztonságos úszás megteremtése érdekében, a város az állammal közös...

digitális mérnök újság


Mérnökigazolvány
Kamarai kedvezmények


Keresés

Melyik kategórián belül szeretne keresni?(Kötelező)