Megkezdődik a berlini Tegel Repülőtér átalakítása technológiai-kutatási központtá, lakónegyeddé és természetvédelmi területté a város északnyugati részén. A Városi Technológiai Köztársaság elnevezésű fejlesztés egy kutatási parkot, parkosított területet és egy autómentes lakónegyedet foglal magába, amely akár 10 ezer embernek is otthont adhat majd. Az öt négyzetkilométeres területen még idén megkezdődik az építkezés, az első lakónegyed befejezését 2027-re tervezik.
„Berlinben, mint sok más városban, hiány van megfizethető lakásokból” – mondta Philipp Bouteiller, a Tegel Projekt GmbH vezérigazgatója egy nyilatkozatban. „Ez azt eredményezi, hogy az alacsonyabb jövedelmű emberek kiszorulnak a belvárosokból. A mi elképzelésünk más: a berlini TXL (a rövidítés eddig a reptérre utalt, mostantól már a projekt hivatalos nevére, az Urban Tech Republic-ra is) nem csak a magas jövedelmű ügyfélkör számára kell, hogy elérhető legyen. Mi egy fenntartható, élhető városnegyedet akarunk építeni minden korosztály számára, jövedelemtől függetlenül” – tette hozzá Bouteiller.
A lakónegyed – amely a Schumacher Quartier elnevezést kapta – a repülőtéri alagúttól nyugatra helyezkedik majd el – környezetbarát, intelligens városrész lesz, és ha elkészül, változatos lakhatási lehetőségeket biztosít majd; a lakóegységek 10 százalékát diáklakások számára tartják fenn.
A fejlesztés iskolákat, óvodákat, bevásárlóközpontokat és közterületeket is magába foglal, és egy „alacsony energiafelhasználású hálózat” látja majd el fenntartható fűtéssel és hűtéssel. Az autómentes városrész saját kerékpársávokkal és kerékpárutakkal is rendelkezik majd, a Berlin Autofrei kampányára építve, amely Berlin központját a világ legnagyobb autómentes városi területévé kívánja tenni. A kerületről készült tervrajzok növényekkel borított épületeket és nyílt vízfelületeket körülvevő építményeket ábrázolnak.
A német Von Gerkan, Marg and Partners Architects (GMP) építésziroda, amely a repülőtér eredeti brutalista épületeit tervezte, a régi hatszögletű terminálépületeket újítja fel és alakítja kutatási parkká. Az Urban Tech Republicban mintegy 1000 nagy- és kisvállalkozás 20 ezer alkalmazottal dolgozik majd a kutatás, fejlesztés és termelés területén, de a teljes terület közel felét természetvédelmi területként fogják kijelölni.
A brutalista stílusú Tegel repülőtér, amely 2019-ben műemléki státuszt kapott, 2011 óta a bezárás szélén állt, miközben a város a berlini Brandenburgi repülőtér érkezésére várt, amelyet sorozatos késések miatt újra és újra elhalasztottak. A Tegel végül 2020. október 30-án zárt be. A Tegel repülőtér nem az egyetlen berlini repülőtér, amely átalakuláson megy keresztül. A város Tempelhof repülőterét, amely 1927 és 2008 között repülőtérként szolgált, azóta rekreációs térként és dizájnvásár helyszínéül, valamint Németország legnagyobb menekülttáboraként használják.