Új otthonában, az Északi járműjavító Dízelcsarnokában nyit időszaki kiállítást Volt egyszer egy Északi… a történet folytatódik címmel július 16-tól a Közlekedési Múzeum, bemutatva többek között az épület múltját és az ott egykor megfordult járműveket is.
Ez az intézmény Európa egyik legrégebbi alapítású, több mint 120 éves közlekedési múzeuma, amely képes megmutatni, Magyarország mennyi mindennel járult hozzá a közlekedéshez. Mégis, az utóbbi évekig lehetetlenül kis helyre összezsúfolva működött a Városligetben, és nem a munkatársain múlt, hogy csupán gyűjteménye egy kis részét tudta kiállítani – idézte fel a kiállítás július 15-i sajtóbemutatóján a Miniszterelnökséget vezető miniszter. Gulyás Gergely elmondta: a múzeum számára a Kőbányai úti Északi járműjavítóban épül új, 21. századi otthon, ami hatalmas lehetőség. Egy modern múzeum fog itt megnyílni, amely nemcsak begyűjti és megőrzi, hanem a legmodernebb eszközökkel mutatja be az összegyűjtött anyagokat – hangsúlyozta, hozzátéve: a múzeumépítés egészen új lehetőséget jelent a magyar műemlékvédelem számára, hiszen az igazi védelem az, ha a régi épületek új feladatot kapnak. A miniszter elmondása szerint a New York-i Diller Scofidio + Renfro sztárépítész iroda és magyar partnere, az M-Teampannon kapta a feladatot, hogy ennek az épületegyüttesnek a megújítását a 21. századnak megfelelően álmodja meg, figyelemmel a magyar közlekedés hagyományaira is. A kormány az ehhez szükséges támogatást meg fogja adni – jegyezte meg. Gulyás Gergely emlékeztetett arra is, hogy a szomszédban már elkészült Opera Eiffel Műhelyházzal valódi kulturális központtal gazdagodik Kőbánya és egész Budapest. A nagyszabású, 2000 m2-es kiállítás, amely október 31-ig számos kísérőprogrammal együtt valósul meg, megmutatja, hogy a múzeum ezen a helyen valódi otthonra talált – mondta el Gulyás Gergely.
Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója elmondta: történetének legnagyobb időszaki kiállítását nyitja meg a megújuló intézmény, egyben ez lesz az első tárlat, amelyet már leendő otthonában rendeznek meg. Mint felidézte, ezen a területen az 1860-as években kezdődött a járműgyártás, amely a 2. világháború előtt csaknem 2500 dolgozót foglalkoztatott itt. A háborús pusztítások után 1962-ben épült meg a Dízelcsarnok, ahol az Északi járműjavító 2009-ben bezárásáig a dízelmozdonyokat javították. A kormány néhány évvel ezelőtt döntött arról, hogy a Közlekedési Múzeum itt találja meg új otthonát, ezután nemzetközi építészeti tervpályázatot írtak ki az épület átalakítására. A tervezési munka nagy erőkkel zajlik, novemberben indulhat az engedélyezési eljárás, 2022 végére lesznek meg a kiviteli tervek, majd ezt követően kezdődhet a beruházás – számolt be a főigazgató. Vitézy Dávid kiemelte, hogy a látogatók most betekintést nyerhetnek az építkezés előtt álló, még érintetlen ipari környezetbe, mielőtt megkezdődik a múzeum új otthonának kialakítása.
Látható lesz egyebek mellett Szellem, a magyar sebességrekorder gőzmozdony, a legendás 424-es gőzös, az egykori népligeti versenyekről egy Formula V versenyautó és egy Puch verseny-motorkerékpár is. A tárlaton a csarnok történetét, a kőbányai ipari negyed közlekedéstörténeti jelentőségét és az új múzeum terveit is bemutatják, a Kertem pedig a csarnok mögött nyit jegy nélkül is látogatható szabadtéri vendéglátóegységet – közölte Vitézy Dávid. (MTI)