Szaúd-Arábia bejelentette egy 100 mérföld hosszú, autómentes, egyetlen vonalra felfűzött város tervét, amelynek már a neve is megvan: The Line, vagyis a vonal.
Mohammed bin Salman, Szaúd-Arábia trónörököse mutatta be a 100 mérföldes, egymillió ember számára kialakítandó, nulla energiafelhasználású, gyalogos közösségekből álló övezet terveit. A lineáris városban nem lesznek autók és utcák, és minden lakos számára ötperces sétával elérhetővé teszik az alapvető létesítményeket. Bin Salman egy videóban jelentette be a The Line terveit, amelyet olyan „civilizációs forradalomként” jellemez, amely az embert helyezi előtérbe.
A megaváros összekapcsolt közösségekből – úgynevezett városmodulokból nevez – áll majd, és a Vörös-tenger partvidékét köti össze Szaúd-Arábia északnyugati részével. A város része lesz annak a nagyobb volumenű fejlesztési elképzelésnek, a Neomnak, amely Szaúd-Arábia 500 milliárd dolláros, teljesen automatizált régiója lesz, és amely Szaúd-Arábiát, Jordániát és Egyiptomot fogja átfogni, és teljes egészében megújuló energiával működik majd.
A Vonalon nem lesznek autók és utcák
Bin Salman szerint, aki egyben a Neom vállalat igazgatótanácsának elnöke is, a The Line építése 2021 első negyedévében kezdődik. A városban nem lesznek autók és utcák, minden, amire a lakosoknak szükségük van, ötperces sétával elérhető lesz.
„A nagysebességű közlekedés, a közművek, a digitális infrastruktúra és a logisztika zökkenőmentesen integrálódik majd a The Line mentén láthatatlanul futó rétegekben.” – áll a közelmúltban publikált közleményben. A rajzok mesterséges intelligencia (AI) által vezérelt járműveket, metróvonalat és a föld alatt elhelyezkedő nagysebességű teherszállítást mutatnak. A földfelszín felett egy „gyalogos réteg” lesz, amelyet két földalatti réteg támogat: egy „szolgáltatási, infrastruktúra réteg” közvetlenül a föld alatt, és egy mélyebben futó a szállítási feladatok ellátására. Ez a gerinchálózat köti majd össze a különböző közösségeket, amelyek az elképzelések szerint egymillió lakosnak adnak otthont, és 100 mérföldön keresztül terjeszkednek. A Neom fejlesztői szerint a The Line egyik végétől a másikig tartó közlekedés soha nem fog 20 percnél tovább tartani.
Bin Salman a projektet a környezetszennyezés és a közlekedési balesetek problémáira adott válaszként pozícionálja: „2050-re az ingázás időtartama megduplázódik” – állítja. „2050-re egymilliárd embernek kell majd elköltöznie lakóhelyéről a CO2-kibocsátás és a tengerszint emelkedése miatt. Az emberek 90 százaléka szennyezett levegőt lélegzik be. Miért kellene feláldoznunk a természetet a fejlődés érdekében? Miért kell évente hétmillió embernek meghalnia a környezetszennyezés miatt? Miért kellene évente egymillió embert elveszítenünk a közlekedési balesetek miatt?” – tette hozzá.
AI-alapú közösségek
A mesterséges intelligencia által vezérelt közlekedést a tömeges adatfelhasználás teszi majd lehetővé. Egy nyilatkozatban a The Line fejlesztői elmondták azt is, hogy a közösségek kognitívak lesznek, és az AI fogja működtetni őket, amely „folyamatosan, előrejelző módon tanul majd annak érdekében, hogy könnyebbé tegye az életünket”.
Becslések szerint a rendelkezésre álló adatok 90%-át fogják hasznosítani a város működtetésekor. Összehasonlításképpen: a jelenlegi okos városok jellemzően a rendelkezésre álló adatmennyiség 1%-át hasznosítják. Az épületek szén-dioxid-kibocsátás szempontjából pozitívak lesznek, és tiszta energiával működnek majd. A Neomot 2017-ben jelentették be, és része Szaúd-Arábia 2030-as jövőképének, amelynek célja, hogy diverzifikálja gazdaságát, és kevésbé függjön az olajtól. A területet több robot fogja benépesíteni, mint ember, és napelemek, illetve szélerőművek fogják táplálni.
2018-ban Norman Foster brit építész, aki a Neom igazgatótanácsában ült, a Jamal Khashoggi újságíró meggyilkolása után ideiglenesen felfüggesztette részvételét a projektben.
Forrás: Saudi Arabia to build 170 kilometre-long city as part of Neom project (dezeen.com)