A vietnami gyártó helyszínt keres az európai gyárához. Elképzelhető, hogy az eisenachi Opel-gyárat nézték ki maguknak? A Tesla brandenburgi (a Berlin melletti Grünheide-ben) gyára után rövid időn belül ez lenne a második új, nagyszabású autóipari beruházás.
Az új gyárban a tervek szerint elektromos meghajtású személygépkocsikat és buszokat fognak gyártani, ám a Vinfast még nem jelentette be, hogy hol lesz a gyár, mekkora lesz, és mikor fog üzembe állni. A szövetségi gazdaságfejlesztési ügynökséggel, a Germany Trade and Investtel jelenleg is folynak a tárgyalások, amint azt mindkét fél megerősítette.
A Vinfast jószerivel ismeretlen Európában, a vállalat eddig csak HR-re vonatkozó hírekkel szerzett ismertséget szakmai körökben. Az Opel korábbi vezetője, Michael Lohscheller 2021 nyarán került a vietnami autógyártó élére. Ez felerősíti azokat a találgatásokat, hogy az összeomlás szélén álló eisenachi Opel-gyár a Vinfast kezébe kerülhet. Az Opel a Stellantis csoport része, amely olyan márkákat is magában foglal, mint a Peugeot, a Citroen és a Fiat, és világszerte számos gyártóüzemmel rendelkezik, amelyek kapacitáskihasználását optimalizálni kell. Eisenach gyenge játékos ebben a csoportban, bár az új Opel-főnök, Uwe Hochgeschurtz nemrégiben kijelentette, hogy továbbra is támogatja Eisenachot. (A város neve onnan lehet ismerős, hogy a rendszerváltásig itt készültek a Wartburgok. – A szerk.)
Lohscheller azonban már öt hónap után lemondott, ami azonban láthatóan nem gátolja a vietnamiak terjeszkedési terveit. „Azok az idők, amikor az elkészült autókat a világ minden tájára szállították, elmúltak. Ez különösen igaz azóta, hogy a Covid-19 korlátozza az ellátási láncokat” – nyilatkozta az új elnök, Le Thi Thu Thuy. „A termékeket azokon a piacokon kell gyártania, ahol el akarják adni őket. Nincs más módja az ügyfelek megnyerésének. A németországi gyárépítésre vonatkozó célunkat mérföldkőnek tekintjük az európai piac meghódításában.” A vállalat vezetője szerint „a napnál világosabb”, hogy az európai piac az elektromobilitás irányába mozdul el.
Az 1993-ban alapított, magántulajdonban lévő Vingroup konglomerátum leányvállalataként a Vinfast már több elektromos meghajtású modellt gyárt Vietnamban, exportra elsősorban SUV-okat terveznek. Jelenleg egy akkumulátorgyárat építenek odahaza. Kezdetben évente 100 000 akkumulátorcsomagot gyártanak majd, amit később évente egymillió darabra akarnak növelni – legalábbis az ambiciózus tervek eszerint. A VF 5-től a VF 9-ig terjedő típusnevű, túlzó külsőségek nélküli járművek a konzervatív, előkelő vásárlóközönséget célozzák meg. Szerintük a Nissan Qashqai és az Audi Q5 szolgálhat viszonyítási alapul…
Az európai ügyfelek hamarosan rendelhetnek: az első európai szállítások az év végére várhatóak. A Vinfast nem annyira a versenyképes árakkal, mint inkább a termékminőséggel és a vásárlói élménnyel akar meggyőző lenni. Észak-Amerikában a vietnamiak tízéves garanciát akarnak nyújtani. A Vinfast a Las Vegas-i CES kiállításon megerősítette, hogy ott is építenek egy gyárat, amely a tervek szerint 2024 második felében kezdi meg működését.