A brit Foster + Partners építésziroda tervezi a hat kifutópályás rijádi King Salman nemzetközi repülőteret, amely a világ egyik legnagyobb repülőtere lesz. A Szalmán király nemzetközi repülőtér mellett, amely 2030-ra a világ egyik legnagyobb repülőtereként várhatóan 120 millió utast fog fogadni, a Foster + Partners 12 négyzetkilométernyi lakó- és rekreációs létesítményt, kiskereskedelmi üzleteket és repülőtéri kiszolgáló létesítményeket is tervez.
A Szalman bin Abdulaziz Al Saud szaúd-arábiai királyról elnevezett King Salman International Airportot a Foster + Partners tervezi, és magába foglalja a meglévő terminálokat, amelyeket a korábbi királyról, Khalid bin Abdulaziz Al Saudról neveztek el. Az előrejelzések szerint 2050-re az utaskapacitás 185 millió utasra nő, és 3,5 millió tonna teherszállítmány feldolgozására is képes lesz. „A jövőbe tekintve az új King Salman Nemzetközi Repülőtér a hagyományos terminált egyetlen, több bejárattal kiszolgáló csarnokhurokként képzeli el” – mondta Luke Fox, a Foster + Partners stúdió vezetője.
Az építész stúdió szerint a repülőtér globális logisztikai csomópontként fog működni, ösztönözni fogja a közlekedést, a kereskedelmet és a turizmust, és hídként fogja összekötni a keletet a nyugattal. A tervezés során figyelembe veszik majd Rijád identitását és a szaúdi kultúrát, hogy egyedülálló utazási élményt teremtsenek, miközben elérik a LEED Platinum minősítést is a megújuló energia használatával.
Ez a harmadik repülőtér, amelyet a Foster + Partners tervez Szaúd-Arábiában. A Vörös-tengeri nemzetközi repülőtér építése már megkezdődött, amelyet a sivatagi táj színei és textúrái ihlettek. A stúdió egy magánrepülőtér terminálját és irányítótornyát is tervezi Amaala, a Vörös-tenger partján található luxusüdülőhely számára, ami miatt a Foster + Partners kilépett az Architects Declare mozgalomból, amelynek korábban tagja volt. (Az Architects Climate Action Network nevű klímaaktivista csoport felszólította a Foster + Partners stúdiót, hogy vagy vonuljon ki az Amaala repülőtér tervéből, amely kizárólag a luxusrepülőteret fogja kiszolgálni, vagy lépjen ki az Architects Declare klímavédelmi akciócsoportból, végül a stúdió a kilépés mellett döntött – A szerk.)
A stúdió több, a szaúd-arábiai turizmus kiépítését célzó tervet is tervez, köztük a Southern Dunes szállodát és egy cölöpökön álló, gyűrű alakú szállodát az ország nyugati partvidékén található The Red Sea Project részeként. A stúdió által az országban korábban tervezett projektek közé tartozik egy kvartett nagysebességű vasútállomás Mekkában, Medinában, Dzsiddában és a King Abdullah Economic Cityben.
Forrás: Foster + Partners to design King Salman International Airport in Saudi Arabia (dezeen.com)