2020 elején a Budapest Fejlesztési Központ kiírta az ötös metró első ütemének tervezésére szóló tendereket. Azóta a nyílt közbeszerzési pályázaton a H5, a H6-H7 vonalak fejlesztésére, valamint az északi és déli vonalakat összekötő szakasz megvalósíthatósági tanulmányára is kihirdették a nyerteseket. A fejlesztés nem csak a Budapest, hanem számos fővároskörnyéki település számára hoz pozitív változást.
A jelenlegi HÉV vonalak mára elvesztették versenyképességüket. A maximális sebesség legfeljebb 60 km/h, a pálya sok helyen lassújellel terhelt. A járművek jellemző életkora közel ötven év, légkondicionáló és egyéb utaskényelmi eszköz nem található rajtuk. A vonatokra csak jelentős szintkülönbség leküzdése árán lehet feljutni, kialakításuk miatt nyáron pedig hőség uralkodik az utastérben. Kerékpárszállítás lehetőség ugyan biztosított, azonban az egyre növekvő igényeket sem hétköznap, sem hétvégén nem tudja már kielégíteni. Minden évben találkozhatunk az infrastruktúrát érintő karbantartásokkal, fejlesztésekkel, ezek azonban többnyire nem a teljes rendszert érintő beavatkozások, az utazóközönség számára érdemi javulást (pl. érezhetően gyorsabb menetidőt) pedig nem hoznak. Az utasszám-vesztés vonalanként eltérő, de a problémák ellenére a csúcsidei kihasználtság még így is magas, időszakosan a kapacitáshatáron mozog (H5).
A korszerűsítés alapvető célja egy átszállásmentes, vagy kevesebb átszállással járó, az egyéni motorizált közlekedési módokkal is versenyképes gyorsvasúti hálózat létrehozása, aminek hatására a jelenlegi utasszám jelentős növekedése várható. A déli vonalak esetében kiemelt cél a metró és nagyvasúti kapcsolat biztosítása a Kálvin téren (M3, M4), illetve a Közvágóhídnál (Ferencváros – Kelenföld vonalszakaszon tervezett Danubius megállóhelynél). A fejlesztés eredményeképpen az autóhasználat és annak káros környezeti hatásainak csökkenése várható. Távlati cél a H5-ös, H6-os és H7-es hévek összekötésével egy észak-déli, Szentendrétől Csepelig és Ráckevéig tartó gyorsvasúti rendszer létrehozása, amelynek gerince a város alatt létesítendő összekötő alagút Kaszásdűlő és a Közvágóhíd között. Csepelről és Ráckevéről az alagútban az első ütem átadását követően a Kálvin térig lehet majd utazni. Maga a szerkezet a fordító vágányok miatt ennél hosszabban benyúlik majd a belváros alá. Északon a Szentendre – Békásmegyer szakasz teljes korszerűsítése, onnan a Batthyány térig a megállók átépítése a cél.
A MÁV-HÉV új járművek beszerzéséről döntött, a pályafejlesztéssel és az új járművek üzembe állításával tehát egy teljesen megújult, valóban korszerű városi gyorsvasutat kapnak az utasok.
A közbeszerzési eljárás alapján a H5, H6, H7 vonalak korszerűsítésének engedélyezési, kivitelezési terveit, valamint kapcsolódó tenderdokumentációkat kell elkészíteni. Fontos kiemelni, hogy a fejlesztés nem csupán vasútvonalak korszerűsítését jelenti. Az előkészítés a teljes utazási láncra fókuszál, ezért a tervezőknek foglalkozni kell a P+R, K+R és B+R parkolókkal, új megállóhelyek létesítését, meglévők áthelyezését kell vizsgálni, valamint ki kell alakítani a megfelelő gyalogos kapcsolatokat és ráhordó autóbuszhálózatot is. Havaria esetekre készülve olyan módon kell biztosítani a vonatok közlekedését, hogy lehetőség szerint ne legyen szükség autóbuszos pótlásra. A HÉV pótlása – főképp csúcsidőben – már jelenleg is az utaskomfort jelentős sérelmével, az eljutási idők drasztikus növekedésével jár. Ennek oka az, hogy egyrészt nem áll gyorsan rendelkezésre a felmerülő igényekhez szükséges mennyiségű busz (akár telepen, akár átcsoportosítással más vonalak rovására), másrészt azok forgalomba állításának időigénye az utas számára elfogadhatatlanul hosszú időt vesz igénybe.
A beruházás során H5 külső (Békásmegyer (bez.) – Szentendre (bez.)), a H6 és H7 vonalak teljes szakaszán megújul az infrastruktúra. A pályasebességet – ahol arra lehetőség van – egységesen 80 km/h-ra emelik, egyúttal megvizsgálják a sebességemelés további lehetőségeit is, legfeljebb 100 km/h sebesség figyelembevételével. Korszerűsítik a távközlési, biztosítóberendezési, felsővezetéki és áramellátási rendszereket. A biztosítóberendezés SIL4-es biztonságintegritású, térközi közlekedésre alkalmas elektronikus rendszer lesz. Új, akadálymentes peronok épülnek korszerűsített térvilágítással, utastájékoztatással, esőbeállókkal vagy perontetőkkel. Korszerűsítik és az új járművekhez igazítják a vontatási és karbantartó telepeket, új kocsimosó berendezéseket építenek. A H6 és H7 vonalak összekötésével a karbantartási műveletek könnyebben tervezhetők és szervezhetők lesznek.
A tervezés során alapvetően az OVSZ II. előírásait kell figyelembe venni, de szükség szerint attól el is lehet térni. A biztosítóberendezésre, a megállókra és más rendszerekre vonatkozó tervezési előírásokat új feltétfüzetekben kell rögzíteni.
Bokory Gábor, az MMK Közlekedési Tagozat elnökségi tagja, a Vasúti Szakosztály elnöke
A teljes cikk a Mérnök Újság szeptemberi lapszámában olvasható majd.