A Leibniz-Instituts für Wirtschaftsforschung (RWI) nemrégiben közzétett tanulmánya az autózás CO2-kibocsátásra gyakorolt hatásairól szól. Az eredmények: sem a támogatott e-autók, sem a dízelautókra vonatkozó tiltások nem járnak érzékelhető pozitív hatással. Az elektromos autókra történő országos átállásnak (Németországot) egy alacsonyabb károsanyag-kibocsátású jövőbe kell vezetnie. Legalábbis a közlekedési ágazatban. Ez az elmélet. Ennek megvalósítása érdekében a politikusok számos intézkedésről állapodtak meg. Ezek célja a CO2-kibocsátás fenntartható módon történő csökkentése.
Az RWI tanulmánya részletesen elemezte ezt a három intézkedést: tiltás a dízelüzemű gépkocsikra vonatkozóan; kedvezmények az elektromos és plug-in hibrid járművek számára és a töltőállomások támogatása. Az intézkedések mögött meghúzódó elképzelés: A dízelüzemű járművek vezetésének tilalma hatással kell, hogy legyen az emberek vásárlói magatartására. Ennek megfelelően azt várták, hogy csökkenni fog a dízelüzemű járművek értékesítése. Az e-autók kedvezményekkel történő támogatása pontosan ebbe a résbe illeszkedik. Egy kedvező(bb) ajánlat azt eredményezné, hogy az emberek inkább ezeket a járműveket választanák, és így több e-autó kerülne az utakra. A töltőállomások támogatása szintén illeszkedne ebbe a körbe, mivel egy elektromos autó csak a megfelelő töltődobozzal együtt működik – szó szerint és koncepcionálisan is.
Nem lett több e-autó – dízelüzemű járművek helyett benzines autókat vesznek
A tanulmányhoz az RWI szakértői az összes német szövetségi tartomány gépjármű-nyilvántartási adatait megvizsgálták, ám a 2015 januárjától 2020 márciusáig tartó időszakban az eredmények valószínűleg nem felelnek meg annak, amit a politikusok reméltek az intézkedésektől. A dízelüzemű járművek tekintetében az említett időszakban valóban 46 százalékról 33 százalékra való csökkenés figyelhető meg. A szakértők ezt a tényleges vagy tervezett dízel-tilalmaknak tulajdonítják. De a dízelüzemű járművek mintegy 95 százalékát benzinüzemű autókra cserélték. Az elképzelés, hogy ezt a vásárlói csoportot az e-mobilitás iránt érdekeltté tegyék, a vizsgált időszakban nem vált be.
A több e-autó nem csökkenti automatikusan a kibocsátást
Az e-autók és plug-in hibridek kedvezményprogramja azt eredményezte, hogy 42 000-rel több e-autót és plug-in hibridet helyeztek forgalomba, mint a vizsgált időszak előtt. Ha figyelembe vesszük egy jármű életciklusát és az új autók által okozott CO2-kibocsátást, akkor ez a kampány csak egy százalékkal csökkentette a CO2-kibocsátást. Mintegy 42 000 járművel 700 000-1,2 millió tonna CO2-t lehet kiváltani. A szakértők ezért arra a következtetésre jutottak, hogy ez a kedvezményprogram csak kis mértékben járulhat hozzá az éghajlatvédelemhez. A CO2-kibocsátás elkerülésének költsége tonnánként 1000 euró körül van. Ez elég magas ár, tekintve, hogy az európai kibocsátáskereskedelmi rendszerben egy tonna CO2 ára soha nem haladta meg a 105 eurót.
Az elektromos autóknak szánt támogatott töltőállomásoknak is kevés hatása van
A politikusok támogatták a töltőállomások beszerzését. Ez öt százalékkal több plug-in hibrid és e-autó formájában éreztette hatását. Ez a CO2-kibocsátás kevesebb mint egy százalékos csökkenéséhez vezetett. Ezekkel a támogatásokkal a CO2-kibocsátás elkerülésének költségei körülbelül 400 euróra rúgnak. Ezek is lényegesen magasabbak, mint az európai kibocsátáskereskedelmi rendszerben megszokott összegek.
Több e-autó Dél-Németországban
Tanulmányuk részeként az RWI szakértői megállapították, hogy az elektromos meghajtású járművek értékesítési adatai régiónként eltérőek. Ezt elsősorban a töltőállomások egyenlőtlenül kiépített hálózatának tulajdonítják. Úgy tűnik, hogy a támogatások is jobban hatottak Dél-Németországban. A plug-in hibridek és a tisztán elektromos autók százalékos növekedése ugyanis különösen Baden-Württembergben és Bajorországban a legerősebb.
„Tanulmányunk világossá teszi, hogy az elektromos autókra és a plug-in hibridekre vonatkozó kedvezmények, valamint a töltőállomások támogatása nagyon drága intézkedés a CO2-kibocsátás csökkentésére” – nyilatkozta Colin Vance, az RWI környezetvédelmi közgazdásza. „A döntéshozóknak ezért a piaci alapú megoldásokra, például a kibocsátáskereskedelemre kellene összpontosítaniuk. Ez a CO2-kibocsátás csökkentésének legköltséghatékonyabb módja.”
Eddig bárki, aki Németországban új elektromos autót vásárolt, autónként körülbelül 3000-4500 eurós állami támogatásra számíthatott. Ez 2023 karácsonya előtt megváltozott, mivel a szövetségi alkotmánybíróság november közepén hozott döntése több milliárd euróval csökkentette azt a kasszát, amelyből a támogatást folyósították. Mostantól csak a már benyújtott kérelmeket dolgozzák fel, új kérelmeket nem fogadnak be.