A Széchenyi-hegyi Gyermekvasúton 75 évvel ezelőtt, 1948. július 31-én indult el az első vonat utasokkal, az évfordulóra emlékezve július 31-én izgalmas programokkal várták a családokat, egykori úttörő- és gyermekvasutasokat a Széchenyihegyen, az első szakasz végállomásán.
A Széchenyihegy állomás területén 10-től 16 óráig járműbemutatók és gyermekprogramok fogadták az érdeklődőket. Az állomás üzemi épületében – az 1948-as megnyitás után pár évig a járművek karbantartásának helyszínéül szolgáló „motorszínben” – a kisvasút elmúlt 75 évének tárgyi és fényképes emlékeiből tavasszal nyílt alkalmi kiállítás várta a látogatókat. A nosztalgia motorvonat szerelvényének két ritkán látott járművére, a kis szalonkocsiba és a postakocsiba is felszállhattak az érdeklődők. A postakocsiban ünnepi emlékbélyegzés, a szalonkocsiban filmvetítés volt. A Gyermekvasút járművei kicsiben LEGO bemutatón is felsorakoztak. Hűvösvölgy és Széchenyihegy között egész nap óránként közlekedtek a hagyományos szerelvények az Mk45-ös mozdonnyal. Az 1948-ban átadott első építési szakaszon, Széchenyihegy és Virágvölgy között nosztalgiavonatok indultak, a legtöbbször gőzmozdonnyal. A kisvasút építését, az első szakasz környékének látnivalóit is bemutató, mintegy 3 kilométeres vezetett séta indult Széchenyihegytől Virágvölgyig.
A budapesti Úttörővasút első szakaszát 1948. április 11-én kezdték el építeni a Hegyhát út és a Golfpálya út találkozásánál. Az első vonalrészen megépült Széchenyi-hegy végállomás, Normafa megállóhely, Csillebérc (Úttörőváros) és Virágvölgy (Előre) állomás, a vonatforgalom 1948. július 31-én indult meg. Az építkezés további két szakasszal folytatódott, a teljes vonalat 1950. augusztus 20-án adták át Hűvösvölgyben. Az Úttörővasút-Gyermekvasút 75 éves fennállása alatt mintegy 16 ezren szolgáltak kisvasutasként a vonalon. (MTI)