Éjjel-nappal működő traffipaxok elhelyezése legalább 100 helyszínen, a 30-as zónával vagy lakó-pihenő övezetekkel védett lakóterületek kiterjedésének megduplázása, alacsonyabb sebességhatárok a belvárosban, zebramegújítási program, intézményi együttműködés és lakossági szemléletformálás. Ezek a Közlekedésbiztonsági Stratégia rövid távú javaslatai a budapesti halálos közúti balesetek visszaszorítása érdekében.
Nyilvánosságra hozta a Közlekedésbiztonsági Stratégia társadalmi egyeztetési változatát a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. A stratégia célja az Európai Unió vonatkozó irányelveivel összhangban, hogy 2030-ig megfelezze, 2050-ig pedig nullára csökkentse a halálos közúti balesetek számát Budapesten. A stratégia nem csak a főváros következő évekre való feladatait határozza meg, hanem javaslatot tesz országos jogszabályok módosítására és más intézményekkel, így a rendőrséggel való együttműködésére is. A Fővárosi Önkormányzatnak számos kérdésben nincs saját jogköre intézkedni, így a közlekedésbiztonság kérdésében intézményeken átívelő együttműködésre van szükség.
Minden héten meghal valaki a budapesti utakon
Budapesten 2011 és 2021 között 471 ember veszítette az életét közlekedési balesetben, ez 2013 és 2019 között évente átlagosan 49 halálos áldozatot jelent. 2020-ban és 2021-ben a koronavírus-járvány miatti korlátozások következtében a csökkenő forgalommal párhuzamosan jelentősen csökkent a halálos áldozatok száma is, de idén már az év első hat hetében tízen veszítették életüket közlekedési balesetben. Ez azt jelenti, hogy évtizedes távlatban átlagosan hetente meghal valaki a budapesti utakon. A kitűzött célok elérésével azonban 2050-ig csaknem ezer ember életét menthetjük meg.
Rövid távú intézkedések
Ahhoz, hogy a halálos balesetek száma csökkenjen, 24 órában működő traffipaxokra van szükség. A Budapesti Rendőr-főkapitányság a héten újabb mérőkészülékek telepítését jelentette be, a Közlekedésbiztonsági Stratégia szerint Budapesten legalább 100 helyszínen kell sebességmérő kamerákat kihelyezni, ezek telepítéséhez a rendőség partnerségére van szükség.
Ahol szükséges, csökkenteni kell a sebességhatárokat Budapesten. Ezért kétszeresére növeljük a védett lakóterületek (30-as és lakó-pihenő övezetek) kiterjedését, és alacsonyabb sebességhatárokat vezetünk be a belvárosban: a Hungária gyűrűn belül maximum 50 km/h, a Nagykörúton és azon belül maximum 40 km/h sebességhatárt javaslunk.
Budapesten 5240 gyalogátkelőhely található. A Budapest Közút Zrt. az elmúlt három évben a gyalogátkelőhelyek több mint felét felújította. Szükséges ezt a programot folytatni, amivel néhány éven belül elérhető, hogy Budapesten minden gyalogátkelőhely kifogástalan állapotban legyen.
Fővárosi egyeztető fórumot kezdeményezünk a rendőrség és a releváns szakmai és civil szervezetek részvételével. Így szakmai szinten kidolgozott javaslatokkal lehet segíteni a közlekedésbiztonság helyzetén önkormányzati és kormányzati eszközökkel egyaránt.
A legfontosabb azonban a közlekedők tudatossága, közlekedési módtól függetlenül. Ezért tájékoztató kampányt indítunk a fővárosi felületeken, hogy ezzel ösztönözzük a budapestieket a biztonságosabb és egymásra odafigyelő közlekedésre.
Társadalmi egyeztetés
A BKK a Közlekedésbiztonsági Stratégia szövegét a kerületi önkormányzatokkal történt egyeztetés és szakmai fórumok alapján készítette el. Az elmúlt hetekben megkezdődött már a stratégia megvitatása releváns civil és szakmai szervezetekkel is. A következő lépés a stratégia nyilvános vitája, amit követően a végleges javaslatról a Fővárosi Közgyűlés dönthet.
A Közlekedésbiztonsági Stratégia szövegét a BKK weboldalán bárki megtekintheti és véleményezheti.
Forrás: Főpolgármesteri Hivatal