Megszépülve tértek vissza az eredeti helyükre október 18-án a Lánchíd budai hídfőit díszítő kőoroszlánok. Eközben zökkenőmentesen zajlik az átkelő felújítása: az útpálya új acélszerkezetére már felvitték a szigetelést és az azt védő aszfalréteget. A hídpályát a terveknek megfelelően decemberben visszaadják a forgalomnak.
Újabb látványos szakaszához ért a Lánchíd felújítása: a budai hídfőket őrző, egyenként több mint 10 tonnás oroszlánszobrok október 18-án, kedden három teherautó segítségével visszatértek a helyükre. Több mint egy évvel ezelőtti távozásukhoz hasonlóan a kőszobrokat daruval, három darabban emelték vissza a háromméteres gránittalapzatukra.
Az eredetileg is egyenként három sóskúti mészkőtömbből faragott szobrokat a szakemberek gondosan elhelyezik a talapzatukon, majd a következő hetekben már ott, a munkaterületen illesztik és „ragasztják” össze őket. A restaurátorok a kőkiegészítő habarccsal először a szoborrészletek közötti rések kérgét építik fel, majd homokkal kitöltik az üreg belsejét is. Ezután ezeket a felületeket is patinázzák, vagyis addig mélyítik a színét, amíg eltüntetik a friss illesztés nyomait. Utolsó lépésként olyan végső felületvédelemmel látják el a kőoroszlánokat, amely késlelteti, hogy azok felületén újra szennyeződés jelenjen meg.
Orvosi lézert is bevetettek a „ráncfelvarráskor”
Az oroszlánok restaurálása több mint egy évig tartott. A szakemberek egy újpesti műhelyben dolgoztak rajtuk műemlékvédelmi felügyelet mellett.
Először felmérték, milyen állapotban vannak a Lánchíd oroszlánjai. Mivel a mészkő a környezeti hatások miatt „elgipszesedik”, megköti a szennyeződéseket, a felszíne pedig elszíneződik, elsőként megtisztították a szobrokat. Közben vegyszeres pakolásokat tettek azokra a felületekre – például a száj vagy a hajlatok környékére –, ahol a környezeti szennyeződések még sötétebbé tették az oroszlánok felületét. A budai oroszlánok megtisztításához korszerű orvosi lézert is bevetettek, hogy eltávolítsák a legmélyebben lévő, legmakacsabb szennyeződéseket.
A szakemberek azt is feltárták, hogy a szobrok hol tartalmaznak idegen anyagot, kőbetétet vagy egyéb korábbi pótlásokat. Ehhez kalapáccsal kellett végigkopogtatniuk az oroszlánokat. Részletes hibatérképet készítettek, amelyen jelölték, hol vannak repedések vagy javításra szoruló részek.
Különleges, kőkiegészítő habarccsal kijavították a feltárt hibákat, valamint szénszálas csapok alkalmazásával visszaillesztették, illetve újraépítették az elkopott vagy kitört részleteket, például a fogakat. Fontos, hogy a restaurátorok csak olyan részeket pótoltak, amelyek korábban is bizonyíthatóan léteztek. Nem építettek be tehát olyan fogat, amely eredetileg nem volt a szobor része.
A koncepcióhoz tartozott az is, hogy az oroszlánok felszínéről nem tüntették el az idő valamennyi nyomát. Megtartották azokat az apró gödröcskéket, amelyek a mészkő felületén az elmúlt 170 esztendőben természetesen keletkeztek. Ezért a javítások és pótlások elvégzése után a szakemberek kézi szerszámokkal alakították ki a szobrok felszínének – eredetivel megegyező – szerkezetét.
A pesti szobrok néhány héten belül követik a budai társaikat. Az oroszlánok talapzata a Lánchíd felújítása során szintén megújul, a budai oldali talapzat feliratain még dolgoznak a vésnökök, mielőtt aranyozni kezdenék őket.
Forrás: Budapesti Közlekedési Központ, fotó: Nyírő Simon (BKK)