Az Urb építészstúdió azt tervezi, hogy egy 64 kilométer hosszú dubaji főutat a „világ legzöldebb autópályájává” alakítja át, amelyet a New York-i High Line-hez hasonlóan terveznek meg. A Sheikh Mohammad Bin Zayed Road, más néven E311-es út mentén több mint egymillió fát ültetnek, emellett a helyiek és a turisták számára gyalogos sétányokat és napenergiával működő villamoshálózatot is kialakítanak, megtörve az autók hegemóniáját.
A stúdió szerint a cél az, hogy növeljék Dubai városi tájának megközelíthetőségét, miközben javítják a levegő minőségét és hozzájárulnak a város hűtéséhez. „A Dubai Green Spine nem csupán a közlekedésről szól; a városi funkcionalitás átalakításáról van szó, amely élhetőbbé és emberközpontúbbá teszi a várost” – nyilatkozta Baharash Bagherian, az Urb vezérigazgatója. „Megkérdőjelezzük a hagyományos infrastrukturális normákat, bebizonyítva, hogy utcáink többet tudnak, mint az autóforgalom megkönnyítése; jelentősen javíthatják az életminőséget. Ez a projekt jól példázza, hogy az átgondolt, integrált várostervezés milyen mélyreható hatással lehet egy város egészségére és vitalitására” – tette hozzá Bagherian.
A Green Spine javaslattal Dubaj a legújabb város, amely az ikonikus New York-i High Line – az egykori vasútvonalra épített magasított közpark, amelyet a Field Operations a Diller Scofidio + Renfro céggel közösen tervezett – saját változatát kívánja kialakítani. Bár a 64 kilométer hosszú tájra vonatkozóan még nem határoztak meg ütemtervet, a tervek a Dubai 2040 városi mesterterv részeként készülnek, amely a város lakosságának életminőségét javítja a következő két évtizedben, különös tekintettel a várhatóan közel nyolcmilliósra növekvő lakosságszámra. A Green Spine tervei a gyalogosok és kerékpárosok számára egyaránt elérhető, magasan fekvő és „földszinti” parkok és utak kialakítására összpontosítanak. Az Urb stúdió szerint ez összhangban van Dubai 2040-es városi főtervének egyik céljával, amely 20 perces várossá való átalakítását célozza: azaz a lakosok 20 perces sétával elérhetik a legfontosabb szolgáltatásokat otthonuktól. A látványtervek ígérete szerint a sétányokat és parkokat rengeteg őshonos növény és virág, valamint több mint egymillió fa fogja szegélyezni, ezzel is növelve a biológiai sokféleséget.
A projekt nagy hangsúlyt fektet egy villamoshálózat létrehozására is, amelyet a projekt részeként épülő nagy napelemfarm fog működtetni, és amely 130 ezer dubaji otthont is ellát majd energiával. A 64 kilométer hosszú szakaszon számos épületet is emelnek, amelyekben kereskedelmi, kulturális, rekreációs és oktatási létesítmények keveréke kap helyet a polgárok számára, ezek között lesznek játszóterek és sportlétesítmények is. A jelenlegi javaslat olyan rendszereket is tartalmaz, amelyek intelligens technológiával irányítják a forgalomáramlást és az energiafelhasználást. „Az emberközpontúbb megközelítés elfogadása azt jelenti, hogy az embereket és a zöld területeket helyezzük előtérbe az autókkal szemben” – fogalmazta meg a lényeget Bagherian, aki szerint a Dubai Green Spine élen jár abban a váltásban, hogy a városi tereket élénk, egészséges környezetté alakítsa át, amelyek a város tüdejeként és artériájaként szolgálnak. „Ez a kezdeményezés a fenntartható közlekedésimódokat és a közösségi övezeteket támogatja a hagyományos, autók által dominált utakkal szemben, így javítva a városi életminőségét. Nem csupán a mobilitást javítjuk, hanem olyan környezetet teremtünk, ahol az emberek jól érzik magukat.” Ha mindez nem lenne elég izgalmas, az Urb kidolgozott egy másik tervet is: ez lenne a The Loop – egy kerékpárosok és gyalogosok számára kialakított fedett autópálya, amely körbeölelné Dubajt. „A The Loop célja, hogy Dubaj legyen a világ legösszekapcsoltabb gyalogos, illetve kerékpáros városa” – mondta Baharash Bagherian, az Urb vezérigazgatója.
Nyitókép: Urb/Dezeen
Forrás: https://www.dezeen.com/2024/07/25/green-spine-urb-dubai/