A fából készült csónakszerű építménytől a spirális rámpáig – íme 13 a legérdekesebb nemzeti pavilon a 2025-ös oszakai expóra.
Az Oszaka-öbölben található mesterséges Yumeshima-szigetre tervezett világkiállítás központi témája „a jövő társadalmának tervezése” (Designing Future Society for Our Lives). A mestertervet Sou Fujimoto készítette. A kiállítás 2025. április 13. és október 13. között lesz látogatható.
A nemzeti pavilonokat egy 60 ezer négyzetméteres fából készült gyűrűn belül helyezik el, amelyet a Sou Fujimoto Architects a hagyományos japán faépítészet mintájára alakított ki. Mellettük egy sor pavilon is áll majd a magánszektor számára, köztük a Blue Ocean Dome, amelyet Shigeru Ban japán építész papírcsövekből, bambuszból és szénszál-erősítésű műanyagból épít. A nemzeti pavilonok trendjei közé tartozik a szétszerelhető és újrafelhasználható szerkezetek használata, valamint a multimédiás kiállítások, amelyek betekintést nyújtanak az egyes országok életébe.
A cseh pavilon spirális külseje a kiállítóterek elrendezését követi, amely egy felhőkarcolós átrium köré kanyargó rámpa formáját ölti magára. Az Apropos Architects terve a látogatókat mozgásra ösztönzi, és hangsúlyozza a testmozgás fontosságát. A csavarodó formát fából építik, és üveghomlokzat zárja le, utalva ezzel a Cseh Köztársaság üveggyártási múltjára.
Lina Ghotmeh libanoni építész a bahreini pavilonnak egy töredezett faszerkezetet javasolt, amely a tenger felé néz, és az ország tengeri és kikötői történelmét ünnepli. Az alumínium részletekkel díszített faforma a hagyományos bahreini dhow-kat – a Kelet-Arábia és Kelet-Afrika partjainál a nehéz áruk kereskedelmére használt hajókat – mintázza, miközben a japán faipari kézművességre is utal.
A tervező szerint a svájci pavilon „a természetbe ágyazott épület” lesz, amelynek célja annak bemutatása, hogy a természet és az ember alkotta világ miként tud egymás mellett létezni. Könnyű, gömb alakú szerkezetekből áll majd, amelyeket növények vesznek körül, és fóliaszerű műanyaggal burkolnak. A burkolatot az esemény után bútorokként használják majd fel, és a moduláris acélszerkezetet is újrahasznosítják. A kiállítótér a földszintet foglalja majd el, elkerülve a függőleges közlekedést, és segítve a stúdiót abban, hogy elérje azt a célját, hogy „az eddigi svájci pavilonok közül a legkisebb alapterületű legyen”.
Szaúd-Arábia pavilonja a királyság hagyományos falvainak építészetéből merít. A pavilon szögletes térfogatok csoportjára tagolódik, növényzettel szegélyezett előudvarral, amelyet az 59 Productions és a Squint/Opera tervezőstúdiókkal együttműködve kifejlesztett audiovizuális installációk egészítenek ki. „A pavilon a látogatókat a felfedezések és a véletlen találkozások utazására vezeti, amely rétegről-rétegre élénk képet fest a szaúd-arábiai kultúráról” – nyilatkozta Luke Fox, a Foster + Partners stúdió vezetője.
Hollandia számára a holland RAU Architects stúdió egy „felkelő nap” köré szerveződő, fodrozódó vízszerű homlokzatokkal körülvett szerkezetet hoz létre. A tervet a tiszta energia szimbólumának szánják, amely tükrözi a pavilon interaktív kiállítási tárgyait, amelyek bemutatják a vízben rejlő lehetőségeket a világ megújuló energiaforrásokra való átállásában. Több más pavilonhoz hasonlóan ennek a pavilonnak a szerkezetét is körkörösre tervezik.
A brit pavilont egy megfordítható rácsszerkezet alkotja majd. A pavilon kiállítási tárgyainak részleteit még nem hozták nyilvánosságra, de magát az épületet úgy tervezték, hogy az gyorsan felépíthető, könnyen szétszerelhető és a zárást követően áthelyezhető legyen.
A Coldefy & Associés és a Carlo Ratti Associati együttműködésében jön létre a francia pavilon, amelynek célja, hogy „bemutassa Franciaország hozzájárulását a kultúrához és a természeti környezethez”. Az Expo főbejáratától látható, kocka alakú építmény egy kanyargós útvonalat foglal magában, amely a földszinten kezdődik és egy tetőkertben végződik, amelyet úgy terveztek, hogy felidézze Franciaország különböző tájait.
Az olasz pavilon három térre oszlik, amelyek a Színház, az Ideális város és az Olasz kert nevet viselik. Úgy alkották meg, hogy a látogatóknak az az érzése legyen, hogy „Olaszország levegőjét lélegzik be”. A járókelők a pavilont a nagy átriumot keretező, magas oszlopokból álló, portikuszszerű homlokzatáról ismerhetik majd fel. A belső tér a reneszánsz festmények színeit és az ország városi tájainak méretarányait veszi majd fel.
A stúdió az Egyesült Államok pavilonját „kanyonként” tervezte meg, amelyet két, egymáshoz képest szögben futó fal alkot majd, amelyek a látogatókat beljebb vezetik. A falakon belül egy felfüggesztett kocka lesz, amelyet amerikai tájakról készült felvételeket megjelenítő LED-képernyők vesznek körül, hogy a látogatókat „az Egyesült Államok vibráló élményében” részesítsék – mondta a stúdió.
A tokiói Nikken Sekkei cég vezeti a házigazda Japán pavilonjának építészeti tervezését, amelynek általános producere a Nendo alapítója, Oki Sato. A pavilon kör alakú lesz, és keresztirányban rétegelt fából készült, újrafelhasználható lécekből épül fel. A csapat szerint „az élet körforgását” képviseli majd, és a „japán esztétikai körforgás koncepcióját” mutatja majd be.
A kuvaiti pavilon nagyszerű bejáratát egy szárnyakat mintázó, lendületes tetőszerkezet alkotja majd, amely „az ország híres vendégszeretetét” hivatott képviselni. A pavilon egyike azoknak a pavilonoknak, amelyekben interaktív kiállítások találhatók, és betekintést nyújtanak az ország történelmébe, illetve társadalmába. A LAVA tervezi a német pavilont is, bár ennek részleteit még nem hozták nyilvánosságra.
Az Álomgömb nevet viselő szingapúri pavilon egy vörös, pikkelyes földgömb formáját ölti. Az ablaktalan gömb belsejében szingapúri művészek multimédiás installációi találhatók, amelyek az ételekre, a kultúrára és a művészetekre összpontosítanak, és amelyek az ország szellemét hivatottak megtestesíteni és a turizmust ösztönözni.
A stúdió az ország pavilonjának íves formáját egy gumnutról – az őshonos eukaliptusz növényeken növekedő fás gyümölcsről – mintázza. A stúdió szerint a pavilon „Ausztrália sokszínű tájának, valamint az emberek melegszívűségének, energiájának és optimizmusának kifejezése”.
Forrás: https://www.dezeen.com/2024/06/19/expo-2025-osaka-national-pavilions/