3° C
Ma 2024. november 21., csütörtök, Olivér napja van.
3° C
Ma 2024. november 21., csütörtök, Olivér napja van.

Bejelentkezés

e-Mérnök Rendszer



Letöltés
MMK Középtávú stratégia
2021-2025


Főoldal 5 országjáró 5 Elkészült a székesfehérvári vasútállomás korszerűsítésének befejező eleme is

Elkészült a székesfehérvári vasútállomás korszerűsítésének befejező eleme is

dec 8, 2021 | országjáró

Új gyalogos felüljárót helyeztek forgalomba a Székesfehérvár vasútállomáson közlekedők számára. A korábban a vasút által szétválasztott városrészeket összekötő műtárgynál Vargha Gábor, országgyűlési képviselő, Törő Gábor, országgyűlési képviselő, Mészáros Attila, Székesfehérvár Megyei Jogú Város alpolgármestere, Nyiszter Tamás, a MÁV Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese és Kikina Artúr, a NIF Zrt. vasútfejlesztési igazgatója tartottak sajtótájékoztatót.
 

 

A NIF Zrt. beruházásában megvalósult fejlesztés két ütemben, a „Székesfehérvár vasúti csomópont vasúti pálya és kapcsolódó létesítmények korszerűsítése” és a „Székesfehérvár vasútállomás gyalogos felüljáró” projektek elemeként jött létre.

A felüljáró I. ütemeként egy 70,45 m szerkezet tervezése, engedélyeztetése és kivitelezése valósult meg. A most lezárult II. ütemben egy 76,76 m hosszú acélszerkezet és 73,12 m hosszú vasbeton szerkezet készült el, továbbá a II. ütemben kivitelezésre került szerkezeten túl, az I. ütemben elkészült szakasz oldalburkolatának és lefedésének megépítését tartalmazta a projekt.

A műtárgyhoz kapcsolódóan közel 21 m hosszú, északi és déli oldali acél lépcső épült. Külön lépcső, üzemi út épült a MÁV gépészeti telepére is, valamint kiépült a műtárgy csapadékvíz elvezetésének rendszere, továbbá 3 feljárólépcső épült a peronokra. A fejlesztésnek köszönhetően teljessé vált Székesfehérvár vasútállomásának rekonstrukciója.

 

A megépült gyalogos felüljáró a Székesfehérvár vasútállomás korszerűsítésének egyik pillérét képezte. A megújult vasútállomás Dunántúl legjelentősebb, öt vasútvonalat egyesítő vasúti csomópontja, jelentős teher- és személyforgalommal. Az átépült pályát új peronokkal, 225 kN tengelyterhelésre alkalmas vágányokkal korszerűsítették. Az utasperonok és a csarnok közötti akadálymentes közlekedés biztosítására az aluljáróból a peronokhoz és a csarnokhoz liftek épültek. Az átmenő vágányok 100 km/h-, a Veszprém felé kiágazó fővonal irányában 80km/h sebességre alkalmas vágánykapcsolatot alakítottak ki. A vasúti forgalom irányítását új elektronikus biztosítóberendezés és ETCS 2 szintű, centralizált vonatbefolyásoló berendezés segíti majd, ennek megvalósítása még folyamatban van. A projekt további részét képezi majd a 149 + 3 (akadálymentes) P+R parkolóállás kialakítása is, melynek terveztetésére a Székesfehérvár IMCS projekt részeként került sor. A kivitelezés megkezdése a jövő évben várható.

Vargha Tamás, Székesfehérvár országgyűlési képviselője beszédében elmondta: „A felüljáró átadásával egy újabb mérföldkőhöz érkeztünk el a székesfehérvári vasút fejlesztési terveikkel kapcsolatban. A felüljáró már most is meg fogja könnyíteni a vágányok elérését, de a déli oldalon hamarosan megvalósuló parkolók miatt még nagyobb jelentősége lesz a következő lépés elérésekor.”

Törő Gábor, a térség országgyűlési képviselője hozzátette: “A város infrastruktúrájának stratégiai fontosságából fakadóan a létesült gyalogos felüljáró a jövőben épülő intermodális csomópont egyik kiindulópontja. Különösen büszkék vagyunk arra, hogy mind Székesfehérvár, mind pedig Fejér megye szerves részét képezi a nagy volumenű, vasúti beruházásoknak, hiszen a közlekedés legkörnyezetkímélőbb formájáról beszélünk. “

Mészáros Attila, Székesfehérvár alpolgármestere kiemelte: „A gyalogos felüljáró és a déli oldalon hamarosan megépülő parkoló nagyban hozzájárul a vasút elérhetőségének javításához és a vasútállomás környéki csomópontok terheltségének csökkentéséhez. Ezzel a város és a megye déli, délnyugati részéről érkezőknek nem kell már a Széchenyi út – Horvát István út kereszteződését érinteni ahhoz, hogy elérjék a vasútállomást.”

Nyiszter Tamás, a MÁV Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese elmondta: “Az elmúlt években teljesen megújult székesfehérvári vasútállomás a Dunántúl egyik legjelentősebb, öt vasútvonalat egyesítő csomópontja, amely évről-évre jelentős teher- és személyforgalmat kezel, éppen ezért a városhoz kapcsolódó, a térségben zajló felújításokat kiemelten kezeli a MÁV-Volán-csoport. Az egyik legforgalmasabb Budapest-Székesfehérvár (30a jelű) vonal a legjobb példája az elővárosi fejlesztések fontosságának. Igazolja, hogy érdemes modernizálni a vasutat, hiszen ezen pályaszakasz felújítása, és a kényelmes FLIRT motorvonatok bevezetése óta az utasforgalom megduplázódott, 2019-ben mintegy 10 millióan utaztak a székesfehérvári vonalon. Székesfehérvár és Balatonfüred között tavasszal fejeződött be a villamosítás. Azóta korszerű villanymozdonyokkal és motorvonatokkal biztosítja a MÁV-START a komfortos, környezetbarát közlekedést Budapesttől, Székesfehérváron keresztül a Balaton északi partjának fővárosáig. A nyár folyamán a közönségkedvenc emeletes KISS motorvonatok is közlekedtek a Balaton déli partján, érintve a Velencei-tavat és Székesfehérvár vasútállomását is. A KISS emeletes vonatok a jövő évi szezonban is járnak majd a Velencei-tó és a Balaton térségében. Április óta a kétóránként közlekedő Gemenc InterRégió vonatok kötik össze Baját, Szekszárdot, Sárbogárdot és Székesfehérvárt. A MÁV-Volán-csoporthoz tartozó Volánbusz állománya pedig 27 új járművel bővült Fejér megyében idén. Ezzel évente több mint 4 millió utasa számára teszi a társaság biztonságosabbá, kényelmesebbé a szolgáltatását. Székesfehérvár helyi közlekedésébe idén tíz modern környezetkímélő autóbusz állt forgalomba, míg 2022 első negyedévében további 12 új elektromos meghajtású jármű érkezik.”

Kikina Artúr, a NIF Zrt. vasútfejlesztési igazgatója hozzátette: „Székesfehérvár vasútállomásának fejlesztése természetesen a mai átadót követően is folytatódik. A vasúti forgalom irányítását új elektronikus biztosítóberendezés és ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszer segíti majd, ennek megvalósítása még folyamatban van. A projekt további részét képezi majd a 149 + 3 (akadálymentes) állásos P+R parkoló kialakítása, valamint 2 db lift kiépítése is, melynek terveztetése lezárult, a kivitelezési közbeszerzési eljárás előkészítése folyamatban van. A munkák megkezdésére tervezetten 2022. évben kerülhet sor.”

 

Forrás: NIF

kamarai hírekkiemelt kamarai hírek

Műszaki Értelmiség Napja, Debrecen

A Hajdú-Bihar Vármegyei Mérnöki Kamara – a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Építőmérnöki Kar, valamint a Magyar Tudományos Akadémia DAB Műszaki Szakbizottsága közreműködésével – a Magyar Mérnöki Kamara védnöksége alatt október 15-én konferenciát...

kitekintő

New Yorkban lebegő úszómedencét építenek a Brooklyn hídnál

Hamarosan egy különleges úszómedence lesz New York új attrakciója, melyet a 35-ös mólónál építenek meg Manhattan Lower East Side-ja közelében, a Brooklyn hídnál. Ám a megvalósítás előtt a biztonságos úszás megteremtése érdekében, a város az állammal közös...

digitális mérnök újság


Mérnökigazolvány
Kamarai kedvezmények


Keresés

Melyik kategórián belül szeretne keresni?(Kötelező)