A zsűrinek nehéz dolga lesz: 36, köztük több világhírű építésziroda jelentkezett a feladatra. Több kontinensről, Ázsiából, Amerikából és Európából is jelentkeztek. Japántól kezdve Spanyolországon, Litvánián, Svédországon, Hollandián és Franciaországon át egészen Nagy-Britanniáig jönnek a pályázók. Külön öröm, hogy 15 magyar iroda is rajthoz áll önállóan vagy külföldi építészirodákkal közösen – írta november 10-én közösségi oldalán Fürjes Balázs.
Miért ez a nagy érdeklődés? – teszi fel a kérdést a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára. „Mert Budapest izgalmas és vonzó világváros, mert a feladat kreatív szakmai kihívás, és mert a pályázat hiteles. A világsztár építészek kevés pályázaton indulnak, mert nincsenek rászorulva. Ha részt is vesznek, azt döntően észak-amerikai, ázsiai vagy nyugat-európai projektek kapcsán teszik. De Budapest van annyira érdekes és titokzatos hely, hogy egy komoly kihívásra a legnagyobbak is felfigyeljenek. Ám ez még mind kevés ahhoz, hogy tényleg elinduljanak egy budapesti tervpályázaton. Ahhoz az is kell, hogy a pályázatot világszínvonalúnak, profinak és tisztességesnek tartsák. Különben nem pazarolnak rá energiát. E három feltétel most együttesen teljesül, ezért az óriási túljelentkezés” – hangsúlyozta Fürjes Balázs.
Az elmúlt 15 évben Európa nagy történelmi vasútállomásainak megújítását megtervező irodák szinte mind indulnak. A jelentkezők egy része olyan futó nagy európai, brit és ausztrál metró- és vasútfejlesztési projektekben is érintett, mint a Grand Paris Express (a metróhálózat kiterjesztése a francia főváros tágabb környékére), a Crossrail Londonban és környékén vagy a sydney-i metró új állomásainak tervezése. Referenciáik között ott az új bécsi, amszterdami, zürichi vagy éppen a rotterdami főpályaudvar. És London megújult ikonikus vasútállomásai is: a King’s Cross, a St. Pancras vagy éppen a London Bridge.
A fejlesztés eredményeként a Nyugati lesz a magyar főpályaudvar, ahol majd randevút ad egymásnak a múlt és a jövő. A pályaudvar 1877-ben átadott, impozáns, történeti csarnoka Gustave Eiffel tervezőirodájának munkája. Acélszerkezete már a 19. század végén is igazi építészeti bravúrnak számított. A jövő pedig az a 21. századi, korszerű vasúti mélyállomás, amit a csarnok alatt építünk, a Városligetig tervezett zöldfolyosó és a pályaudvar épülete mellett születő vadonatúj városrész.
A 36 jelentkező építésziroda és mérnöki konzorcium közül a szakmai előszűrés alapján 12 iroda adhat majd be részletes pályázatot a Nyugati és környezete megújítására jövő márciusig. A zsűri elnöke Fürjes Balázs, alelnöke Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója. A bírálóbizottság tagjai az érintett szakmai szervezetek, a Magyar Építész Kamara és a Magyar Mérnöki Kamara delegáltjai is.