A NIF Zrt. beruházásában tovább épül Tokaj kerékpáros hálózata. A Tokaj-hegyaljai történelmi borvidék több települését is érintő útvonal összesen mintegy 19 km hosszú lesz, ahhoz pedig, hogy ez létrejöhessen, az első ütemben jelenleg egy 6,7 kilométeres szakasszal bővítik a részben elkészült hálózatot.
A kerékpáros kör első ütemének kiépítésével a Kopasz-hegy körüli kerékpárút összekapcsolódik majd a Nyíregyházára vezető közel 30 kilométeres szakasszal, így egyirányban 49 kilométernyi egybefüggő útvonal áll majd a kerékpárral túrázók rendelkezésére.
Az útvonal a Tokaj belterületén jelenleg is meglévő kerékpárút városi szakaszának, a Mosolygó József utcai gyalogátkelőig történő kapacitásbővítésével kezdődik. Innen egy 3×1 sávos kerékpárúttal folytatódik, amely 400 méteren keresztül 4,35 m szélességet biztosít a kerékpárosok számára, így akár nagyobb csoportok is komfortosan közlekedhetnek. Ezt a szélességet olyan helyeken lehet kiépíteni, ahol a területi adottságok erre lehetőséget adnak. Kevesebb a rendelkezésre álló hely, azonban a Kopasz-hegy és a Bodrog folyó közötti szűk területen is 3 méter széles kerékpárút épül.
Tokajon a Tokaji-Tisza-hídtól a Fesztiválkatlanig tart az új kerékpáros útvonal. A Fesztiválkatlan és a Lebuj Étterem közötti szakasz egy külön projekt keretén belül, TOP (Terület- és Településfejlesztési Operatív Program) forrásból valósul meg Tokaj Város Önkormányzat beruházásában.
A kerékpáros útvonal különálló kerékpárúton a Lebujtól folytatódik 3,5 méter szélességben a Bodrog árterében közel 1,5 km-en keresztül a bodrogkeresztúri Petőfi utcáig. A Lebuj Étterem közelében egy kerékpáros pihenőt is kialakítanak. Az útvonal a 3316. jelű alacsony forgalmú közúton folytatódik, itt 3,4 km hosszban táblázással hívják fel a gépjárművel közlekedők figyelmét a kerékpározókra.
Tarcal települést elérve a Könyves Kálmán utcán 1,6 km hosszban haladva a 38. sz. főútra ér az útvonal.
A 38. sz. főúttal párhuzamosan Tarcal településtől Tokaj irányába 3,5 és 3 méter szélességű különálló kerékpáros útvonalat alakítanak ki 3,85 km hosszon keresztül becsatlakozva a már meglévő Tokaj és Tarcal közötti kerékpárútba.
Tokaj településre érve kitekintésként a Szerelmi pincesor megközelítésére a vasúti sínek alatti aluljáró környezete új pályaszerkezet kap 120 méter hosszúságban.
A Tokaj híd rakamazi hídfőjénél a Teknősbékaház mellett kerül kialakításra egy kerékpáros pihenő, kerékpártárolóval, kerti padokkal, ivókúttal és egy elektromos kerékpár töltőállomással.
Az elektromos kerékpárok térhódításának elősegítésére a beruházás keretében a rakamazi Teknősbékaház melletti töltőállomáson kívül további 2 db elektromos kerékpártöltő állomást alakítanak ki a kerékpáros pihenők és fontosabb megállóhelyek környezetében, így a tarcali Áldó-Krisztus szoborhoz vezető úton és a bodrogkeresztúri Lebuj Étteremnél.
A kerékpáros útvonal kivitelezése 2021 júniusában lőszermentesítési, területelőkészítési és humuszleszedési munkákkal indul Tokaj, Tarcal és Bodrogkeresztúr közigazgatási területén. Látványosabb munkavégzés júliusban, a töltés szélesítési és szádfalazási munka lesz Tokajban, az Erzsébet királyné hídon jelenleg is üzemelő lámpás forgalomkorlátozás kibővítésével.
A fejlesztéshez szorosan kapcsolódik az Erzsébet királyné Tisza-híd felújítása, amelynek során jelenleg a fél körforgalmat újítják fel. A munkavégzés folyamatos félpályás forgalomkorlátozással zajlik a forgalom biztosítása érdekében előreláthatólag 2021 decemberéig.
Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium miniszterhelyettese elmondta: „Számunkra a klíma és természet védelme nemcsak üres jelszó, hanem valódi küldetés. A közlekedés zöldítéséhez nagyban hozzájárulhat a biciklizés térnyerése, amelyet a kormány a kerékpáros hálózat és szolgáltatások folyamatos bővítésével, korszerűsítésével támogat. 2010 óta mintegy 1600 kilométer új kerékpárút épült Magyarországon. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásaiban idén további 95 kilométeren látnak neki a munkálatoknak a vállalkozók. 2030-ig pedig összesen 15 ezer kilométeren kiépített vagy kijelölt kerékpárúttal tesszük biztonságosabbá és vonzóbbá a biciklizést az iskolába, munkába járók és a kirándulók, nyaralók számára is.”
Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese hozzátette: „Ennél a beruházásnál az újépítésű kerékpárúti szakaszokon olyan 3 és 4,5 méter közötti sávszélességű kerékpárútról beszélünk, ahol nagyobb csoportok is tudnak majd megfelelő módon közlekedni. Nagyon komoly tervezési feladat volt a természeti környezet, a fizikai adottságok és a műszaki követelmények olyan kompromisszumát megtalálni, aminek köszönhetően a lehető legbiztonságosabb és a környezettel is harmóniában lévő megoldás tudott születni.”
A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában uniós és hazai forrásból valósul meg. A kivitelezést a KE-VÍZ 21 Zrt. és a Zemplénkő Kft. végzi nettó 1,6 milliárd forint értékben.