Az 1993-ban alapított holland MVRDV* – amely a világ egyik vezető építészirodája – üveg zeneheggyé alakítja az eindhoveni Heuvel bevásárlóközpontot: cél egy új zöld kulturális negyed kialakítása.
A koncepcionális szakaszban lévő tervek alapján az MVRDV „feltöri” az eindhoveni Heuvel bevásárlóközpontot, hogy összekapcsolja azt a várossal; a tervek része egy rendezvényhelyszín is, amelynek tetején egy megmászható üveghegy áll majd. A „The Hill Quarter & The Music Mountain” néven futó koncepcióban az elöregedő belvárosi bevásárlóközpont radikális átalakítását tervezik, annak érdekében, azt egy zöld kulturális negyed központjává alakítsák. Az elgondolás szerves része egy új, a már meglévőre ráépülő új tömb, a Muziekgebouw is. A dolog nem annyira vad elgondolás, mint amennyire első olvasásra hangzik: az új épületrész a bevásárlóközpont már meglévő, azonos nevű zenei szórakozóhelye fölött, tetőtéri parkok között helyezkedik majd el, így a helyszín számos rendezvénynek adhatna helyet, és üvegből készült külső burkolatával igazi landmark, vagyis meghatározó, városképi jelentőségű épületnek ígérkezik.
Az MVRDV szerint a látogatók megmászhatják majd az üveghegyet, ahonnan pazar kilátás nyílik a városra. A bevásárlóközponttal kapcsolatos tágabb tervek a meglévő épületek bővítését és „feltörését” is magukba foglalják, annak érdekében, hogy azok jobban integrálódjanak a környező közterületekbe. Ez azt jelenti, hogy a jelenleg fedett átjárókat nyitott utcák váltják majd fel, a tetőket pedig zölddé és bárki számára hozzáférhetővé teszik.
A városrész a vásárlást, a kultúrát és a kikapcsolódást fogja ötvözni, a Muziekgebouw pedig „a város nappalija” lesz, egy olyan előcsarnokkal, amely napközben nyitva áll az emberek számára, hogy ott dolgozzanak, találkozzanak és pihenjenek. „A mi víziónk egy nyitott és bárki számára könnyen meghódítható bevásárló-, lakó- és kulturális negyed” – nyilatkozta Winy Maas, az MVRDV alapító partnere. „Ezt úgy érjük el, hogy radikálisan megnyitjuk és átjárhatóvá tesszük a meglévő épületeket, a komplexumot hét új tömbre bontjuk, és a tetőkről indulva felfelé terjeszkedünk. Az a célunk, hogy a város ezen részét újra vonzóvá tegyük az eindhoveni emberek számára, akik vásárolni és szórakozni szeretnének. A koncepció része a belvárossal való interakció intenzívebbé tétele is” – tette hozzá.
A példa távoli – Magyarországon ilyen komplex, teljes funkcióváltásra bevásárlóközpont esetén még nem volt példa, csak ráncfelvarrásra, illetve profilbővítésre, lásd Lurdy Ház – de az példaértékű, hogy a Muziekgebouw és a Heuvel bevásárlóközpont megmentése érdekében együttműködik az eindhoveni városi tanács, Észak-Brabant tartomány, a terület tulajdonosa, a CBRE ingatlantanácsadó és regionális vállalkozások sora. A következő lépés a megvalósíthatósági tanulmány lesz, amelyet az MVRDV várhatóan még az év vége előtt elkészít.
* jelenlegi projektjei között szerepel a londoni Oxford Street bevásárlóövezet újjáélesztésének terve, amelynek víziója egy hegyet, a Marble Arch Hill nevű kilátót is magában foglalja.
Forrás: MVRDV to transform Heuvel shopping centre with glass “Music Mountain” (dezeen.com)
Forrás: MVRDV to transform Heuvel shopping centre with glass “Music Mountain” (dezeen.com)