A miskolci Y-híd megvalósítása rendkívül látványos szakaszába ért: az „Y” Vörösmarty utca – Tiszai pályaudvar tengelyén a föld alatt elkészült a cölöpalapozás és már a hídpillérek is szemmel láthatók.
Y-híd építése
A hídpilléreken már elhelyezték a mintegy 25 méter távolságot áthidaló előregyártott gerendákat és rövidesen a Kisfaludy utca felé vezető ág cölöpalapozása is megkezdődik.
Az Y-híd leendő központi része alatti nehézállványozás is jórészt felállításra került, ez a rendkívül sűrűn elhelyezett „állványerdő” a hídszerkezet betonozása során kerül teherviselő szerepbe, mert az Y alak közepén nem előregyártott gerendák, hanem helyben készülő vasbetonfelszerkezet épül. Ütemezetten halad a legó-kockákra hasonlító előregyártott támfal elemek helyszíni összeállítása is, már több helyen látható a végleges helyén ez a támfal szerkezet.
Csokonai utca meghosszabbítása
Az elmúlt hónapokban a beruházó NIF Zrt., Csöbör Katalin, a térség országgyűlési képviselője, a kivitelező He-Do Kft., Veres Pál Miskolc polgármestere, a város önkormányzata, és a Kormányhivatal rendszeresen egyeztetett a beruházás részleteiről és a Csokonai Vitéz Mihály utca Fonoda utcáig történő kiépítéséről. A közös munka eredményeként, valamint az érintett lakosság támogatásának köszönhetően a szoros ütemezés betartásával elkészült az egy km hosszú, 2×1 sávos, 6,5 méter széles burkolatú új útszakasz.
A terelőútként is funkcionáló utat szombat reggeltől használhatják a személygépkocsik és a tömegközlekedési járművek. Fontos megjegyezni, hogy az új útszakaszon teherforgalom nem közlekedhet.
Az útszakasz lehetővé teszi Martinkertváros közlekedésének fenntarthatóságát az Y-híd megépítéséig hátralévő mintegy másfél éves időszakban.
A Fonoda utcáig meghosszabbított Csokonai utca az Y-híd megépülését követően is – a városi úthálózat teherforgalom elől továbbra is elzárt útjaként – kényelmes alternatív, kiegészítő kapcsolatot biztosít majd Martinkertváros és Szirma, valamint a Miskolc északi és keleti városrészei közötti, valamint az érintett utcában lévő ingatlanokat érintő közlekedésben.
Csöbör Katalin, a térség országgyűlési képviselője kiemelte: „Az alternatív út megépítése nem volt része az Y-híd projektnek, ezért nagyon örülök, hogy sikerült letárgyalnom és megszereznem azt a többletforrást, amelynek köszönhetően végül megvalósulhatott az elkerülő út. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatta az elképzelést, és kezdeményezésemre hozzájárult az alternatív út megépítéséhez.”
Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató helyettese elmondta: „A Csokonai utca meghosszabbítása az érintett szereplők szoros együttműködésének és extra teljesítményének köszönhetően valósulhatott meg a hasonló jellegű utaknál jóval gyorsabban.
Így gyakorlatilag az eredeti ütemtervhez képest érdemi változtatás nélkül történhetett meg az az ütemváltás, amely lehetővé teszi a Kisfaludy utcai ág megépítését, ezáltal az egész projekt előrehaladását. Mind a most elkészült terelőút, mind pedig az Y híd már látható elemei – köztük a speciális állványzat – kiemelkedő szakmai, mérnöki teljesítmény eredményei.”
Kerékpáros fejlesztések
Az Y-hídon kerékpársávot, a híd alatt átvezető szakaszon kerékpárutat terveznek az önkormányzattal és a városi kerékpáros szervezetekkel közösen.
A Kisfaludy utcán meglévő felüljáró mellé új hidat terveznek, amely által új lehetőségek nyílnak majd a városi kerékpáros-hálózat fejlesztésében is. Jelenleg a meglévő szerkezeti elemek állapotfelmérését és statikai vizsgálatát végzik azok hídalapozásként való felhasználhatóságához. A Sorompó utcánál is tervezik a vasúti átjáró kerékpáros átvezetését, az útvonal kialakítása a híd szerkezetépítési munkáit követően, az építkezés utolsó fázisában lesz lehetséges.
A beruházás az ITM megbízásából a NIF Zrt. beruházásban hazai forrásból valósul meg. A kivitelezést a He-Do Kft. végzi nettó 13,5 milliárd Ft értékben.
(Forrás: NIF)