Megrendelő: Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt
Tervező: UTIBER Kft
Kivitelező konzorcium: vezetője: COLAS ÚT Zrt
A 47. sz. főút Hódmezővásárhely elkerülő szakasza, a várost északi irányból kerüli meg. Naponta közel tízezer járműtől mentesíti Hódmezővásárhely belvárosát. Az elkerülő útszakasz 13 km hosszú, 2×1 sávos kialakítású főút, 110 km/h tervezési sebességnek megfelelő tervezési paraméterekkel..
A teljes tervezési szakaszon 4 db műtárgy található:
- 45 sz. főút külön szintű csomópontjának műtárgya
- gyalogos, kerékpáros aluljáró az elkerülő út alatt
- felüljáró 130 sz. (Tiszatenyő) Szentes–Hódmezővásárhely vasútvonal felett
- külön szintű körforgalmú csomóponti felüljáró a 135 sz. Szeged – Békéscsaba –Kötegyán – Országhatár vasútvonal, és meglévő 47 sz. főút felett – A végcsomópont 9 db független szerkezetből és 4 db támfalas szerkezetből áll.
Végcsomóponti külön szintű körforgalom:
A végcsomópont kialakításánál, a 47. sz. főút mellett, párhuzamosan elhelyezkedő vasútvonal miatt csak külön szintű megoldás jöhetett szóba, az út másik oldalán elhelyezkedő bányatavak érintése nélkül. A geometriailag kialakítható legkisebb kört a műtárgy alatt megmaradó kétszer kétsávos út és a felhajtó ágak elhelyezhetősége határozta meg, a forgalmi igényeken túlmenően. A műtárgy közút feletti tíz méteres magasságát, a párhuzamosan elhelyezkedő vasúti űrszelvény határozta meg. A körszerkezet belső sugara 20,0 m, a külső sugara 30,25 m, ebből adódóan a pályaszélesség 10,25 m. A geometriai kialakítás olyan, hogy a pótkocsis teherautók is kényelmesen és biztonságosan közlekedhetnek.
Különlegességek:
- NATURA 2000 és egyéb környezeti adottságok kezelése.
- Az ország legnagyobb körhídja, különleges – a vasút miatti – 10 méteres magasságával.
- A körhíd is négy különálló szerkezetből tevődik össze – ezek monolit beton, illetve íves acél főtartókkal együtt dolgozó, monolit vasbeton pályalemezes öszvérszerkezetek.
- A kilencedik, vagyis a vasút fölötti rész is öszvérszerkezet. A félszerkezet hossza 81 méter, a két szabad nyílás 38-38 méter